Wednesday, July 25, 2007
قسمت اول نظريات
بخشی از نظريات ارايه شده پيرامون مقاله
( معمای ثبت هويت افغان در تذكره )
نظرات کاربران
برگرفته شده از سايت - شبكه اطلاع رسانی افغانستان>>> افغاني نامي است که در اکثر دايره المعارف هاي مشهور جهان به باشندگان افغانستان اطلاق مي شود و بنابراين هر فرد ساکن افغانستان يک افغان ناميده مي شود.در فرهنگ عامه افغانستاني به هر فر د از قوم افغان غالبا پشتون گفته مي شود که اين مسئله در مقاله دکتور صاحب نيز به عينه مشهود است.
در فرايند ملت سازي همگوني نام هر فرد تبعه يک کشور از مولفه هاي اصلي است که هر تبعه افغانستان خود را يک افغان بداند.فرهنگ سازي در اين زمينه در آينده نزديک منجر به اين خواهد شد که کلمه افغان بصورت کلي و جزئي به همه باشندگان افغانستان اطلاق گردد.نگراني نويسنده درمورد ترکيب جمعيتي نژادهاي مختلف به راحتي با کارهاي آماري و کارشناسي بر روي مقوله هاي انتخابات، جغرافيا ، بوم شناسي و جامعه شناسي به راحتي و با تقريبي خوب قابل ارزيابي است.از نشانه هاي يک جامعه متمدن پرهيز از تعصبات است و اطلاق نام واحد به اتباع يک کشور يکي از راههاي برون رفت از تعصب و تبعيض نژادي است. کما اينکه قيد نمودن نژاد هر تبعه افغانستان مشکلات ديگري را درپي خواهد داشت که نويسنده محترم توجه کافي به آن نداشته اند.اين واقعيت که نام کشور ما افغانستان است اطلاق افغان به هر فرد افغانستاني امري معمول است کما اينکه در ايران به مهاجرين که غالبا به قوميت هزاره تعلق دارند افغان مي گويند چه درکوچه و بازار و چه در جريده ها و رسانه ها و در ساير کشورها نيز به همين صورت است در کشورهاي عرب الافغاني و در کورهاي انگليسي زبان Afghan لغاتي هستند که هر افغانستاني فارغ از توجه به نژاد او اطلاق مي گردد. پس مي بينيم که اين کلمه مشکل بزرگي پديد نمي آورد.ذکر قوميت در اسناد شناسايي خود مشکلات دهشت بار ديگري را در پي دارد که دکتور صاحب از توجه به آن غافل مانده اند.اين نوع طرز فکر ها علاوه بر خدشه دار کردن اتحاد ملي منجر به پديده اي خواهد شد که ممکن است نتيجه آن تقاضا تغيير نام کشور باشد که امري معقول به نظر نمي رسد.به جاي ابراز نگراني از مواردي از اين قبيل بهتر است تمرکز قوا و نيروي فکري بر بالابردن سطح آموزش و فرهنگ جامعه باشد تا تعصبات و تبعيض ها از جامع رخت بر بندد که کاري بسيار مشکل اما در عين حال امکان پذير است و نياز به زمينه سازي، فرهنگ سازي، سرمايه گذاري و گذشت زمان است.اميد است کشور ما به شرايطي برسد که در توزيع امکانات و سرمايه ها بجاي توجه به پراکندگي نژادي به ميزان جمعيت ساکن در هر حيطه جغرافيايي توجه شود و روزي برسد که هر تبعه افغان از هر نژاد و قوميت و زبان بتواند در هرنقطه از افغانستان به عنوان يک افغان زندگي کند.
هادي از اصفهان
-----------------------------------------------
دوست عزیز نظر شما در مورد پرهیز و اجتناب از دامن زدن به مسائل قومی و قبیله ای خوب است اما کافی
نیست.وقتی فاشیسم به این مسئله باور و ایمان ندارد و فقط و فقط خوی زیاده خواهی خود را با سیاست ماکیاولی گونه پیش میبرد ما اقوام عقب نگه داشته شده مجبوریم و باید خاموش نباشیم که حتی هویت معجول خویش را هم بر ما تحمیل کنند.اگر نظام که نه،ولی رژیم های فاشیستی گذشته و حال اعتقادی به ملت سازی و اعمار ساختار ملی واحد از طریق معقول و عادلانه اش داشتن و مانند سایر کشور های جهان مثلا همین ایرانیها ،اینان نیز دستمایه داشتن مسلم بود و هست که من خودم را افغانی میگفتم و شاید افتخار هم میکردم ولی حالا مسئله خیلی فرق میکند و نژاد پرستان پشتون نه تنها اندیشه هویت واحد ندارند که اگر هم دارند ان هویت واحد را در تحمیل همه چیز خود و هویت قبیله ای خود بر دیگران میبیند.در اینجاست که گره اصلی نهفته است.حتی سیما و چهرۀ من برای پشتون جنوبی نا آشنا و با دیده و بیگانه هست چه برسد به هویت فرهنگی ،تاریخی و زبانیم!باور کنید برای آنها سیما و موهای بور آمریکائی ها و بهتر از همه انگلیسها جا افتاده تر ،قابل هضم و پذیرش تر تر ما هائی است که قرنها در این سرزمین بودیم و خاک اصلی ماست.حالا چگونه خودم را افغان بنامم.آیا این خیانت و دروغ به همه چیزو مخصوصا خودم نیست.ما از نظر فرهنگی دهه ها با پشتون ها فاصله داریم. واقع بین باشید از عنعنات و رواج و آداب و رسوم گرفته تا طرز تفکر و بینش.من 2000 سال یکی از عجایب و ارزشهای تاریخ بشری را در دل کوه در عصری که بشر هیچ وسیله ای نداشت و انرا با خون دل نگاه میدارم و ظرفیت و تحمل اینرا دارم که اعتقادم را با شاهکار بشری نیامیزم ولی آنها ظرف چند روز و چند دقیقه در تمام کشور و مخصوصا این دو میراث بشری را منهدم میکنند و خود و اعراب نعره تکبیر سر میدهند و نکتائی والا و اطو کشیده هایشان در غرب دست و کف میزنند و هلهله سر میدهند و بعد به این فکرند که فردا در مطبوعات غرب این یک عمل برادران و هم ریشه ای های فاشیست خود را چگونه توجیه کنند!مگر ندیدید و نشنیدید؟من که خود دیدم.ویا خود مذهبی غیر مذهبی تریاک را میکارند و برج و قصر میسازند و بعد تاکستان ها و زمین های دیگران را میسوزانند تا من از گرسنه گی علف بخورم،باز مگر ندیدید و شاهد نبودید؟ من که بخدا در ماهیت بین احدی و وردک و ملا عمر و راکتی فرقی ندیده و نمیبینم.فرق در طرز و نحوه کشتن و محو کردن و نابودی دیگران است.نمایشات و طالب بازی ها هم چون قضیه 120 ساله دیورند مضحکه ای بیش نیست.باور کنید پشتون جز به خود به هیچ چیزی نمی اندیشد.انها حاضرند «ژغدبلی» سازی کنند ولی حاضر نیستند حتی ذره ای کمک به ساختن فرهنگستان زبان فارسی انجام دهند!تاسف میخورم از افرادی که به تقلید از شئونیسم قبیله زبان ما را «دری» خطاب میکنند و در توجیه ان هویت سازی ملت سازی را استدلال میکنند.این خود یک تو طئه بوده و هست.دری گویش است ونه یک زبان مستقل یعنی خود فارسی هست.این کار و بر نامه خیلی اهداف و مقاصد پنهان دارد، چرا ما کمی تعقل نمیکنیم؟حالا پشتون کجای ساختار ملی را ساخته که حالا اصرار دارد ما زبان خود را دری گفته و فارسی نگو ییم؟!این یعنی جدا کردن ما از هویت تاریخی ما و تنها گذاشتن زبان ما در معرض نا بودی و بی هویتی،مانند اردو و یا پشتو و...این مانند دیگر کار هایشان جعل تاریخ است.بیگانگان همواره مزدور ترین و متحجر ترین قوم را ابزار و جاده پاکن خویش استخدام میکند.حالا که باداران خارجی شان از نزدیک حمایتشان میکنند و مهر قانونیت و مشروعیت حکومت را بر پیشانیشان زده اند، فاشیسم و شئو نیسم پشتون هار تر از همیشه شده است.حق مالکیت؟کدام حق مالکیت؟حقی که با کشتن صاحبان اصلی زمین و تاراج مال و ناموسشان و فروختن زنان و دختران بیگناه در بازار های سندو پنجاب بدست آمده؟کدام شاه و خائن دیگری جز سران پشتون که خود را شاه و بابا مینامند حق الناس را به تول و تبار خود میبخشد و سند و قواله امضا میکند؟!ننگ باد بر شما پای برهنه های کوه سلیمان که جز وحشی گری و بربریت میراثی و ارمغانی ندارید!نوکری انگلیس ،روس و سیاه سوخته های پنجابی و مزدوری و خوش خدمتی اعراب عیاش و جاهل کارو پیشئه شما بوده و هست. شما وطن را بفروشید و دیگران با خون، بهای انرا باید بپردازند!؟یک کار مثبت و افتخار فرهنگی،تاریخی،علمی ،سیاسی و یا انسان دوستانه اگر کرده اید عرضه کنید؟ما را باش!کار خیر؟!بپرسید کدام روز خون نریخته اید؟ کدام روز غارت و سفاکی و نوکری و چپاول نکرده اید؟مگر هنر و کاری جز وحشت و بربریت هم بلدند که انجام دهند؟شما حتی اسلام بیچاره را هم به سخره گرفته اید.اسلام با فاشیسم و نژاد پرستی فاصلۀ زیاد دارد.اگر بلال حبشی هم زنده شود شما و را یا شهید خواهید کرد یا در بازار سند و پنجاب خواهید فروخت...ان وقت بعضی ها با هیبت و ذوق و شوق میگویند «ما افغان هستیم» ،«فرهنگ افغان» کدام افغان؟ و کدام فرهنگ ؟ خنده دار است .ما با قزاق و ترکمن فرهنگ نزدیک داریم تا این بی هویت های به ظاهر هموطن !جدی میگویم شمااگر به یک پشتون عید یا جشن سال نو و نوروز بگویید میخندند میگویند کدام نوروز...؟شما را به خدا ننگ نیست؟ما اگر هم خیلی باشیم افغانستانی هستیم.بی سجل و سوانح های پای برهنۀ کوههای سلیمان کجا و فرهنگ و تمدن 4000 ساله آریانا و خراسان و ام البلاد بلخ و بامیان کجا!شرم آور است.مو لا نای بلخ، رودکی، ناصر خسرو قبادیانی، سناءی غزنوی،ابن سینا، نظامی گنجوی،خواجه عبدلله انصاری، فردوسی ،سعدی، حافظ،خیام نیشابوری و عطارو اقبال و بیدل دهها اندیشمند و متفکر که فخر مشرق زمین هستند کجا و «ژغدبلی »سازی داوود خان کجا؟!ننگ نیست اینها را فراموش کنیم و دین خویش را ادا نکرده در مقابل سرود قبیله و قومی پشتو ایستاده و ادای احترام کنیم یا آنرا تکرار کنیم؟!وقتی سرود و آوازی که بر خواسته از ضمیر و روح قلب آدمی نیست به آواز ددان بیشباهت نیست؟ ننگ بر بیسوادان و دلالان خیمه لویه جرگۀ که با پشتونیسم و استعمار پیر انگلیس همنوا شدند!مگر تجربه 500 سال اقتدار فارسی در هند و بر اندازی ان توسط همین انگلیسیها از یادتان رفته بود؟کدام دین تاریخی پشتونیسم بر گردن ملت های محروم دارد ،جز خاک فروشی و کشت و در آمد افیون و انتقال آن توسط انگلیسها به خارج؟چرا واقعیات اینقدر آسان کتمان میشود؟اصلا وطن فروشی عبد الرحمن جلاد و بخشیدن خاک به بادارش و حالا حرف و حدیث از دیورند چه معنایی دارد جز قربانی کردن دیگران؟ اگر پشتون ادعای دیورند و... میکند چرا با لشکر وحشت و جا هلیت عرب و سیاه و سوخته های سنت«ختنه» نشدۀ پاکستانی در شمالی و مزارو بامیان خون میریزند و جنایت میکنند؟؟چرا با هم نژادان خود اسلحه بر روی بوتو و مشرف نمیکشند؟خاک بر سر این غولهای بیابانی کنند که جز لونگی و سرمه و شکلک و سر بریدن چیزی یاد ندارند!شما بخدا قضاوت کنید اگر بجای این طالب های پشتون، ازبک یا هزاره یا هم فقط گروپی از اینها قرار داشت و درمقابل دولت جنگ میکرد،این فاشیست ها هزار بار حکم تکفیر نمیدادند؟ هزاران انسان را بخاک و خون نمیکشیدند؟شاید کسی را زنده نمیگذاشتن!ولی هزار بار چاپلوسی جلادی چون ملا عمر را میکنند و دهها پشتون نژاد پرست را پست و مقام عالی میدهند.تزویر آشکارکه چون همیشه کارو پیشۀ شان هست...... اگر احمد شاه،عبد الرحمن، ختک،متک،کرزی،وردک،اتمر ...همه و همه جمع شوند یک صفحه از کتاب خداوند گار بلخ «مثنوی معنوی» یا پیر طوس«شاهنامه» را بتوانند بنویسند بنده خودم را افغانستانی خواهم گفت و سرود قومی شان را خواهم خواند...کار آسانی که در قدم اول میتوان انجام داد، بایکوت و تحریم این سرود قومی پشتون است!اجباری در خواندنش نیست،میتوان در مراسم خاص و محافل وقتی خوانده میشود نه از جا بلند بر خواست و نه تکرارش کرد. این که مسالمت امیز ترین راه و حق هر بشری هست .این آسان ترین راه برای نشان دادن نظر خود است. ملت های اکثریت ولی محروم و سرکوب شده،تاجیک،هزاره و ازبک بیدار باشید!نگذارید برای مسئله مزخرفی چون دیورند بیش از این قربانی شویم! بگذارید رکتر بگویم،رای بجدائی قندهار و مشرقی از افغانستان بدهیم ،مشرف میداند و ملا عمر و کرزی،مشکل خا نواده گی خودشان هست!بگذارید شریعت خون و چپاول و غارت را بین خویش اجرا کنند.بنظر من زیاده خواهی پشتون را باید چون خودش پاسخ داد لا اقل این تجربۀ تاریخی پشتون هاست.هر قدر سر خم کنیم و دم نزنیم بیشتر خود را مالک همه چیز و همه کس قلمداد میکنند. شما باور کنید در همین غرب روشنفکر که نه ولی همین تحصیل کرده های اینها در تعصب کور و خشک از سر برهای جنوبی شان چیزی کم ندارند.
سید عنایت الله دبستانی
------------------------------------------------
زه دیو پشتون په صفت دا لازم گنم چه هر افغان ته افغان خطاب وکم مگر دا دهر قوم حق دی چه خپل هویت وساتی او دخپل جان نه او تول افتخارات مدافعه وکی. که مونژپر دی موضوع ته فشار واچوو او د یو قوم پر ملت او جغرافیایی خطه تحمیل کو پشتانه دومره ضعیف ملیت هم نه دی چه خلکو ته دمهار کولو په خاطر هلی زلی وکی او دموکراسی تر پشو لاندی کی.هرملیت آزاد دی او هرملیت یوازی دنوم یه بلکی د افغانستان د پرمخ بیولو دپاره باید کار وکی.ا
خترگل
--------------------------------------------------
بنده نیز با این دوست عزیز ( هادی از اصفهان) موافق هستم.حرف بسیار متین و منطقی ای فرمودند.البته موقعی میتوان به صحت این گفته ها پی برد که با دیدی آینده نگر به قضیه نگریسته شود.البته در کوتاه مدت ، ممکن است تصوراتی و مسائلی که دکتور فاریابی ذکر فرمودند پیش بیاید که در درازمدت قابل حل شدن است.اما در سرود ملی افغانستان ، کوتاهی از خود فارسی زبانان افغانستان بود که نتوانستند جلوی پشتونیزه شدنش را بگیرند و امیدوارم که بتوان آن را اصلاح نمود.
دکتر ضیاء
--------------------------------------------------------------
واژه ای «پشتون» پیشینه ای تاریخی ندارد .در هیچ یک از متون ادبی ،تاریخی وعلمی دیده نشده است. درست، ا وغان معرب آن «افغان»است.در آثار تاریخی بمعنی حقیقی آن بکار رفته است.ظهرالدین محمد بابر (1483-1530)در اثر مشهور خویش «بابرنامه» این واژه را چندین بار بکار برده ،به این ملیت نامی دیگری قایل نیمشو دو تصویر روشنی از این ملیت ونا م آن بدست میدهد.اگر اشتباه نکنم وزیر مجمد گل خان مخترع این کلمه بوده ، وی ریشه ای آنرا از واژه ای «پخت» یا «پکت» بیرون کشید.بعدا، عبدالحی حبیبی بیاری حکام آن وقت به آن «مهر» صیحه گذاشت.و این ظلم تاریخی را به سایر باشندگان این خطه روا داشت و جمله ای«هرکس که از افغانستان است افغان است» را مروج ساخت؟؟؟؟ بلی! هرکس از افغانستا ن است افغا ن نیست!!!اگر افغان هست؟ پس هر «پشتون» کی در اوزبیکستان زندگی میکند نیز اوزبیک است. ویا هر «پشتون» که در روسیه تولد شده روس است. ...من که ملت ام اوزبیک هست ، همین کافیست که نام ملیت من است. زدودن نام ملت من وگذاشتن نام ملیت دیگر بجای آن تخطی آشکار و تجاوز بحسا ب میآید.من هیچگاه زیر بار این ستم ملی نه خوا هم رفت و این تخطی در قانو ن افغا نستا ن با یست جرم پنداشته شود. در محاکم عدلی وقضایی مورد تحقیق وبرر سی قرار بگیرد... نویسندگان و اندیشه پر دازان وطن در این راستا دست بکار شوند سد راه جریان پشتون سالاری خطر ناک را بگیرند. دیگرزمان پشتونسالری گذشته است.از نویسنده ای مقاله جناب دوکتور همت فاریابی سپاسگذاری میکنم.
بومین خان از کا نادا
-----------------------------------------------------
صد افسوس به حال متعصبين, دنيا به كجا رسيد وما نغمه هاي فرسوده وويران كننده وتباه كننده را مي سرايم، تاحال من هيج مضمون ويا سخني را درين مورد نخوانده ام كه بشتون به اين افتخار نموده باشد كه افغانستان بنام بشتونمسمى شده فكر ميكنم كه باوجود اكثريت بشتون ها كلمه افغان هيج امتياز براي بشتون ها نيست از اين امتياز همه ما وشما مستفيد هستيم وقتي افغان ميكوييم خارجي ها نميدانند كه افغان كلمه بشتو است بلكه دلالت نام يك كشور مينمايد كه آن افغانستان است.خداوند قلبهاي ما را از هر تعصب باك نموده وتوفيق اتفاق بدهد
دبستانی
--------------------------------------------------------------
اقاي دبستاني سلام گمان ميکنم سالها پيش شما را در مشهد ديده ام. ان وقت تازه از اسارت طالبان ازاد شده
بودي.من هم گمان مي کنم برخي از افراطيون پشتو مي خواهند با نابودي زبان وادبيات فارسي براي خود هويت جعلي ايجاد کنند.متاسفانه برخي از هموطنان پشتو نابودي زبان فارسي را يگانه راه پيشرفت زبان پشتو ميدانند.ولي اين دوستان بدانند که انچه گذشته پر افتخار اين ملت و کشور را مي سا زد زبان و ادبيات فارسي هست با بزرگاني چون مولانا.ناصر خسرو.خواجه عبدالله انصاري و..... متاسفانه در زبان پشتو حتي يک کتاب وجود ندارد که در سطح جهاني مطرح باشد جهان خود را وامدار فرهنگ کهن خراسان بزرگ میداند انوقت اینها با زور وکشتا ر اسم مورد نظر خود را بر تمام کشور تحمیل میکنند وزبان خود را.حتی واژه های اروپائی را که بخا طر ضعف زبان پشتو وارد ان کرده اند با زور به زبان فارسی هم تعمیم میدهند.مثل کلمه نرس که ما در زبان فارسی کلمه زیبای پرستار را داریم.یاکلمه دبیرستان.دانشگاه ودانشجو ویا واژِه روادید به جای ویزا یاکلمه زیبای گذرنامه به جای پا سپورت.در مورد سرود ملی بهتر بود به دو زبان فارسی وپشتو باشد تا خواسته همه تامین شود.ضمن اینکه زبان فارسی در سه کشور ایران وافغانستان تاجیکستان رسمی بوده و در دیگر کشورها نیز طرفداران بسیاری دارد.زنده یاد احمد ظاهر خودپشتو بود اما بیشتر اهنگهای او به فارسی اجرا شده است او متعصب نبود برای همین محبوب همه ملت بود.
احمد علی حسینی ایران
-------------------------------------------------------------
وقتی ملت بزرگی اسیر ملتی کوچکتر از خود می شود خود را فراموش می کند. خاک بر سر رهبران ما که به چنین خفت و ذلتی سکوت کردند و تن دادند و بی شرمانه این را پذیرفتند.افتخارات ، مشاهیر ، دانشمندان و همه تاریخ ما را به نام افغانستان مسخر ساختند بزرگان ما سکوت کردند و حالا هم نوبت به هویت ما رسید.
جواد
---------------------------------------------------------------
اين نظريات در ايميل سايت داكتر همت ارسال شده است
droodVan: Tahir Gardoon (tardoon@yahoo.com) Deze afzender ken je mogelijk nie.
Markeren als veilig Markeren als onveilig Verzonden: vrijdag 13 juli 2007 16:03:54 Aan: akbarhemat4@hotmail.comجناب فاريابی درود بر شما اين افغان خواندن ديوانه وار غير افغانان با اين ماده همين قانون اساسی فرمايشی نيز در تناقض قرار دارد كه ميگويد : نام تمام مليت های كشور در سرود ملی بايد گنجانيده شود .
تشكر از شما با اين نوشته عدالتخواهانه و روشنگرانه------------------------------------------------------------
Van: N NASIMI noralhaqnasimi@btinternet.com) Deze afzender ken je mogelijk niet. Markeren als veilig Markeren als onveilig Verzonden: zondag 15 juli 2007 17:58:02 Aan: akbarhemat4@hotmail.com جناب داکتر فاریابی مقاله علمی و منطقی شما را تحت عنوان معمای ثبت هويت « افغان » در تذكره مطالعه نمودم و می خواهم برایتان پیروزی های بیشتری در این راه از بارگاه لایزال تمنا ببرم. شاد و موفق باشید
دکتور نورالحق نسیمی موسس و ریس جامعه افغانان مقیم لندن-----------------------------------------------------------
salamVan: omed jalalzay (ome_jalalzay@hotmail.com) Verzonden: zaterdag 14 juli 2007 10:57:55 Aan: akbarhemat4@hotmail.comãä ÈÇیÏ Èå ÔãÇ Èګæیã ˜å ãÇ äÈÇیÏ Çیä ÑÇ ÝÑÇãæÔ ˜äیã ˜å ٪65Ü٪ ãÑÏã ãÇ ÔÊæä åÓÊäÏ .æ ÇګÑ ÔãÇ ÈÎæÇåیÏ یÇ äÎæÇåیÏ Çی ˜ÇÑ ÔÏäی ÇÓÊ ÇګÑ äãی ÎæÇåیÏ ÈÇÒ ÓãÇ ãÑÏã ˜å ÎæÏ ÑÇ ÊÇ̘ ãیګæیÏ ÈÇÒ ÔãÇ Èå ÊÇ̘ÓÊÇä ÈÑæی
ايميل آقای جلال زی باز نشد
نشر نظريات خوانندگان مقاله ( معمای ثبت هويت افغان در تذكره ) ادامه داردخوانندگان محترم ميتوانند نظريات خود را درين سايت علاوه نمايند
Geen opmerkingen:
Een reactie posten