• بازگشت به صفحه اصلی
  • zaterdag 24 november 2007

    گزيده از نظريات خوانندگان محترم

    Sunday, September 17, 2006

    گزيده از نطريات خوانندگان محترم در شش ماه اخير

    Van: Mojahid gahi mojahid watan forosh <_khahen@yahoo.com>
    Verzonden: donderdag 19 januari 2006 3:46:13
    Aan: akbarhemat4@hotmail.com
    Onderwerp: اظهار نظر راجع به مقاله شما در پیام مجاهد
    Postvak IN
    شريعت اسلامي كوشش دارد جزئيات زندگي يك فرد را در قانون تعيين كند، به گونه اي كه در اسلام يك فرد بر اراده و آزادي ندارد درباره زندگي خود انديشه كند و يا تصميم بگيرد؛ بلكه بايد هر گامي را كه در زندگي برميدارد، با اراده الله، آنهم آنگونه كه علما تفسير كرده اند، برابري داته باشد. نتيجه اينكه در اسلام مانند يك كشور دموكراسي آزاد، مجموعه كاملي از اصول و مقررات اخلاقي و ارزش هايي كه در بر گيرنده تمام جنبه هاي زندگي باشد، نه وجود دارد و نه ميتواند وجود داشته باشد.
    2- سطح فرهنگ هرگونه دموكراسي در دنيا، بر پايه ارزشي كه آن جامعه براي زنان و اقليتها در نظر گرفته، تائين ميشود. ولي، شريعت اسلام حقوق زنان و اقليتهاي غير مسلمانان را انكار ميكند. اسلام در برابر مشركين و كافران، هيچ نرمشي نشان نميدهد و اين افراد بايد يا به اسلام گرايش پيدا كنند و يا كشته شوند. جامعه اسلامي به يهوديان و مسيحيان به عنوان شهروندان درجه دوم نگاه ميكند. چون شريعت اسلام، باور دارد كه محمد آخرين پيامبر برحق است و اسلام كاملترين و آخرين كلام خداست، برخي فرقه هاي اسلامي مانند فرقه احمديه زير فشار قرار داشته و مورد پيگردي و حمله نيز قرار ميگيرند.
    مسلمانان بايد به اين حقيقت آگاه باشند كه دموكراسي تنها (( حكومت اكثريت )) نيست: در حكومتهاي دموكراسي بايد پيوسته مراقب ستمگري اكثريت بود و هر جامعه دموكراسي بايد مواظب باشد كه (( عقايد و افكار اكثريت به عنوان اصول و مقررات رفتار همگاني به مخالفانشان تحميل نشود. ))
    با توجه به اينكه من در ساير جستارهاي اين كتاب درباره زنان و افراد غير مسلمان در اسلام سخن خواهم گفت، در اينجا تنها به شرح كوتاه وضع حقوقي آنها ميپردازم.
    از نظر مذهبي، زنان در اسلام پست تر از مردان به شمار ميروند و از حقوق و مزاياي كمتري برخوردارند. از لحاظ پول خون، شهادت و ارث، در اسلام زن نصف مرد به شمار ميرود. در ازدواج حقوق او بمراتب كمتر از مرد است و شوهر وي حتي ممكن است در مواردي او را كتك بزند.
    (( شاخت )) درباره وضع حقوقي غيرمسلمانان نوشته است:
    پايه و اساس نظر اسلام درباره كافرين، قانون جنگ است. بدين شرح كه افراد كافر و غير مسلمان يا بايد به اسلام درآيند، يا فرمانبردار و يا ( به استثناي زنان، بچه ها و برده ها ) كشته شوند. كشتن غير مسلمانان، هنگامي انجام ميگيرد كه آنها دو مورد نخست را انكار كنند. استثناي اين قاعده آن است كه به كافران عرب اختيار داده ميشود كه بين پذيرش اسلام و يا كشته شدن، يكي را گزينش نمايند. اسران جنگي نيز يا به شكل برده درمي آيند، يا كشته ميشوند و يا به عنوان ذمي و يا زنهاري ( كسي كه براي زنده مانده به او امان داده شده )، باقي ميمانند و يا با اسران مسلمان در جنگ مبادله ميشوند.
    بر پايه پيمان نامه تسليم، به افراد غير مسلمان امان داده ميشود و آنها را ذمي ( زنهاري ) مينامند.
    اين پيمان نامه حاكي است كه افراد غير مسلمان بايد تسليم شده و تمام شرايط ناشي از آن بويژه پرداخت جزيه و خراج را بر دوش بگيرند... افراد غير مسلمان بايد لباس هاي مشخصي بپوشند و روي خانه هاي خود نشان ويژه بگذارند تا از خانه هاي مسلمانان تميز داده شود و همچنين خانه هاي غير مسلمان نبايد بلندتر از خانه مسلمانان ساخته شود. افراد غير مسلمان حق سوار شدن بر اسب و يا حمل سلاح ندارند و هر زماني كه با مسلمانان برخورد كردند بايد راه را براي آنها باز كنند. غير مسلمانان نيابد در جلوي مسلمانان به انجام مراسم مذهبي و يا عادات ويژه خود، مانند شراب خوردن بپردازند. غير مسلمانان، همچنين حق ساختن كليسا، كنيسه و يا پرستشگاه مذهبي ندارند و بايد با فروتني خراج و جزيه بپردازند. لازم به گفتن نيست كه غير مسلمانان حق بهره برداري از مزاياي اجتماعي مسلمانان را نيز ندارند.
    فرد ذمي ( زنهاري )، نه ميتواند بر ضد يك نفر مسلمان شهادت بدهد و نه اينكه قيم يك كودك مسلمان شود.
    اثل چهاردهم اصلاحيه قانون اساسي كشور ايالات متحمده آمريكا ميگويد: " هيچ ايالتي در سرزمين خود نميتواند كسي را از داشتن حق برابر با ديگران در برابر قانون محروم كند." اين اصلاحيه در پايه براي نگهداري حقوق سياهپوستان به وجود آمد و بعدها به نگهداري حقوق افراد در برابر تبعاضات غير نژادي گسترش يافت و بر پايه آن حقوق بسياري از اقليت ها براي نخستين مرتبه تامين شد.
    3- اسلام به گونه داوم با خردگرايي، استدلال منطقي و بحثهاي دگرانديشانه كه زيربناي دموكراسي و پيشرفتهاي علمي و اخلاقي را به وجود مي آورد، دشمني ميورزد.
    اسلام نيز مانند موسويت و مسيحيت، هر گونه ديد منطقي را محكوم ميكند. حديثهاي زيادي وجود دارد كه نشان ميدهد، هنگامي كه از محمد درباره چگونگي نابود شدن جوامع پيشين، به سبب مخالفت با خدا، پرسش به عمل مي آمد، وي برآشفته ميشد و از پاسخ به پرسش خودداري ميورزيد. حديثي در اين باره ميگويد: "هرگاه الله نيز به مردم نشان داده شود، آنها خواهند گفت: چه كسي او را آفريده است؟"
    4- در اسلام، فرض اينكه يك انسان اخلاقي قادر به گرفتن تصميمات منطقي بوده و مسئوليت اعمال و رفتار آزادانه اش را خود پذيرش ميكند، وجود خارجي ندارد. در دين اسلام، اخلاق مفهوم فرمانبرداري دارد. البته، در اسلام اين قاعده وجود دارد كه هر كسي مسئول تعهدات حقوقي و شرعي خود ميباشد ولي مفهوم اين قاعده آن نيست كه هر فردي اختيار داشته باشد، هدف هاي زندگي اش را بر پايه ميل و دلخواه خويش تعيين كند و زندگي خود را به هر گونه اي كه ميل دارد، هدايت نمايد. در اسلام، الله و قانون مقدس او، براي انسان و چگونگي زندگي او تصميم ميگيرند و تكليف تعيين ميكنند.
    بي مناسبت نيست تاكيد كنيم كه لايحه حقوق بشر آمريكا، ضامن نگهداري حقوق مدني و سياسي انسان در برابر حكومت است. به گونه اي كه (( جفرسون )) نوشته است: "لايحه حقوق بشر ضامن حقوق افراد انسان در برابر حكومت بوده و هيچ حكومتي نميتواند آنرا انكار نمايد." هيچ هدف و يا اراده سري جمعي نميتواند حقوق افراد را ناديده بگيرد. (( فون هايك )) Von Hayek، نوشته است: "آزادي فردي افراد را نميتوان تابع يك هدف يگانه برتر قرار داد و اظهار داشت كه تمام افراد جامعه بايد براي هميشه از آن پيروي كنند." ده اصلاحيه نخست و اصلاحيه چهاردهم قانون اساسي آمريكا، قدرت حكومت ها را محدود ميكند و حقوق افراد مردم را در برابر اقدامات غير دادگرانه حكومت نگهداري ميكنند. اصول ياد شده، همچنين آزادي مذهب، بيان، رسانه هاي گروهي، دادخواهي و اجتماع مسالمت آميز و حقوق افرادي را كه بر ضد حكومت متهم به ارتكاب جرم شده اند، نگهداري ميكنند. اصول ياد شده، همچنين حكومت را از محروم كردن افراد از حقوق خود باز ميدارند.
    دموكراسي آزاد، دامنه آزادي هاي انسان را گسترش ميدهد و زن و مرد را به تمام ارزشهاي انساني متجلي ميسازد. اسلام، فردگرائي نميشناسد و پيوسته سخن از اراده جمعي مسلمانان و الله به ميان مي آورد. در اسلام، از حقوق فردي كه در سده هيجدهم در غرب به وجود آمد نشاني به چشم نميخورد. شعار دائمي فرمانبرداري از خليفه، سايه الله در روي زمين، جائي براي وجود فلسفه فردگرايي باقي نميگذارد. دشمني اسلام با حقوق فردي از فحواي بخشي از نوشتار يكي از نويسندگان مسلمان به نام (( بروهي )) كه وزير پيشين قانون و امور مذهبي پاكستان بوده و حقوق بشر را از ديدگاه اسلامي شرح داده، بخوبي ميتوان درك كرد:
    حقوق و تكاليف بشر با شدت تعريف شده و اجراي كامل آن كار اجتماعات انساني و بويژه وظيفه رسمي سازمان هاي اجراي قانون در هر حكومتي است و هرگاه لازم باشد، فرد انسان بايد قرباني سود و مصلحت اجتماع شود. حقوق جمعي يكي از فروزه هايي است كه در اسلام به حقوق بشر افزوده شده است.
    (( در اسلام )) حقوق و آزادي هاي افراد بشر به شكلي كه در انديشه و ايمان انسان امروزي جاي گرفته، وجود خارجي ندارد. انسان مسلمان تنها بايد از الله فرمانبرداري كرده و تابع قوانين الهي بوده و بداند كه حقوق بشري كه او از آن سخن ميگويد، در واقع از تكاليف او در برابر الله ناشي ميشود.
    ماهيت خودكامه فلسفه اسلام درباره حقوق بشر بر پايه گفته بالا آشكار بوده و جمله زير مهر تاكيد بر آن ميگذارد: "فرد بشر با پذيرش زندگي كردن در قيد بندگي الله، آزادي مي آموزد." اين جمله ما را به ياد گفته وحشتناك (( اورول )) Orwell، مي اندازد كه اظهار داشته است: "آزادي يعني بردگي."
    نويسنده مسلمان ديگري در سال 1979 نوشته است:
    تاكيد غربي ها روي واژه "آزادي" براي اسلام بيگانه بوده و نامفهوم ميباشد... آزادي شخصي ( در اسلام ) مفهومش اينست كه انسان بايد آزادانه به اراده الله تسليم شود... مفهوم آزادي در اسلام اين نيست كه موهبت آزادي انسان را از بند نيروهاي خارجي آزاد كند... هنگامي كه انسان در اسلام به مرز آزادي فردي و آزادي اجتماعي ميرسد، مفهوم و سرشت آزادي تغيير ميابد... حقوق بشر در اسلام تنها وابسته به تعهداتي است كه انسان بر گردن ميگيرد... بخش بيشتر دانش حكمت الهي در اسلام به راضي بودن به حكومت خود كامگي وابسته ميشود.
    با در نظر گرفتن نوشتارهاي بالا، هيچ ترديدي درباره خودكامه بودن ماهيت اسلام باقي نميماند.
    5- عقيده به لغزش ناپذري يك كتاب و يا يك گروه، مانع پيشرفتهاي اخلاقي، سياسي و علمي خواهد شد.
    6- يك فرد مسلمان حق تغيير مذهبش را ندارد. در اسلام مجازات برگشتي از دين، مرگ است.
    7- در اسلام آزادي انديشه به هر شكلي سرزنش شده و نوآوري و كفر به شمار ميرود و مجازاتش مرگ است. شايد يكي از بزرگترين عوامل بازدارنده براي رسيدن دموكراسي در اسلام، تاكيد اين عقيده است كه اصول و احكام اسلام و قرآن كلام آخر الله و روش غايي كردار بشري است: اسلام هيچگاه و بهيچوجه درگرانديشي را مجاز نميكند. برعكس، در يك دموكراسي آزاد، مفهوم آزادي انديشه، بيان و آزادي رسانه هاي گروهي عبارتند از: حق بحش كردن، آزادي مخالفت با بحث، هركسي حق دارد بر خلاف ديگران بيانديشد، اكثريت حق ندارد اقليت را از بيان انديشه هاي مخالفش بازدارد و هركسي ميتواند انتقاد و دگرانديشي كند


    Van: najibullah alikhil
    Verzonden: maandag 6 februari 2006 10:02:02
    Aan: akbarhemat4@hotmail.com
    Onderwerp: salam
    Postvak IN
    Baradare nehaet aziz Akbar jan Hemat salam !
    Az ersale email wa weblok shoma khaili tashakor mekonam,mazamin wa moqalate shoma baraem besyar delchasf ast wa man hamesh az an estefada mekonam.man mafaqyathai beshtare tanra arzo mekonam.
    doste saadatkhwah tan,
    Najib Alikhai.


    Van: ÁÒÉÁÎ ÈÁÌÉÌ <@mail.ru>
    Antwoorden aan: ÁÒÉÁÎ ÈÁÌÉÌ <@mail.ru>
    Verzonden: donderdag 9 februari 2006 13:38:41
    Aan: akbarhemat4@hotmail.com
    Postvak IN
    Doste nehayat arzeshmand Dr.hemat faryabi!Salam!
    Omed daram baa hama mutaaleqin,wa dostan jur,wa araam bashid.Man baa kamale
    eftekhar az naveshtaha,wa barnamahie shuma,dar tamame mawred,wa ba khusus ehsas
    wa maalumate ki dar mawrede naqgze huquqe bashar dar holand naweshtaed mamnun
    hastem.
    Omedwar hastm,wa yaqin daram mauje chunin shakhsyathaie qalam badast faqat
    metawanad baa zendaganie najuriki sarwarane jangk, wa achtarane naqgz balaie
    melate ma mutaqabil shudaand ki hata marge anha paamal shuda ast,rahi wojud
    nist. Ba arze ehtramate amiq brathere shuma Hashmat.k.Badri


    Van: noori <@home.nl>
    Verzonden: zaterdag 11 februari 2006 16:34:21
    Aan: "Fariabi"
    Onderwerp: Salam
    Postvak IN
    Doste gerami dr. Fariabi,
    salam wa ahteram ba shoma. Emil tan ra raje ba wibsite tan dariaft kardam, tashakoor.
    Wibsite ra moroor ajmali namodam wa makalaee shoma raje ba waza mohajirin dar Holland ra khwandat, ke ahsase balae shoma ra dar zaminaee Afghan ha takdir me konam. Har zolom wa be adalati balakhera paiane darad. Ba omidebehbode wazaa...!
    Loi Allah mo mal
    Ayaz Noori K
    Heerlen- Nederland


    Van: Majid Eskandary <@hotmail.com>
    Verzonden: dinsdag 28 februari 2006 16:38:49
    Aan: akbarhemat4@hotmail.com
    Onderwerp: zenda bashi
    Postvak IN
    dr. sahibi aziz salam,
    omedwaram saLAMAT BASHI,
    maqala at ra khandam,besyar aali bood.zendah bashi.aNRA DAR SITE WA WEBBLOG chap kardam.
    ba ein weblog ha ham sari bezan:
    www.kabulzameen.persianblog.com
    www.rastakheiz.blogspot.com
    salamat bashi
    brasdarat
    majid eskandary


    Van: Ahmadullah Rahimi :ahimi@hotmail.com>
    Verzonden: dinsdag 28 februari 2006 16:42:52
    Aan: akbarhemat4@hotmail.com
    Onderwerp: salam
    Postvak IN
    Nakhust az hama sehatmandi tan ra az Khudawand karim mekhaham dusti aziz man hamesha nazarat wa maqalati ki kulan az waqiat va haqiqati ra bayan mekunad mekhanam.
    nihayat khursandam ki kishwari azizi ma hanuz ham sahibnazari amchun shuma darad man Ahmadullah az wlayati takhar mebasham felan dar Toronto canada astam
    man dr 20 may sali 2005 kabul raftabudam khastam dustam dar wazarati maliya bud khabarash bgiram man ki raftam dustam nabud shakhsi dar anja ba chehrai talibana nishastabud pursidam dustam ra ba man ba pashtu paskh dad pas sawal kardam ki shuma farsi suhbat karda nametawaned guft metawanam ama khusham nameayad astand insanhai chun aqai azami sistani zamani ki man nazarayati in sahib nazari besawad ra khandam yadam an talibnamai wazarati maliya amad .
    paskhi shuma darmani mara taskin kard tashakur mufaq bashed.


    Van: ÁÒÉÁÎ ÈÁÌÉÌ <@mail.ru>
    Antwoorden aan: ÁÒÉÁÎ ÈÁÌÉÌ <@mail.ru>
    Verzonden: dinsdag 28 februari 2006 3:26:04
    Aan: akbarhemat4@hotmail.com
    Postvak IN
    Bratthere aziz muhtaram Dr.Hemat faryabi salam!
    Maqalaie jadide shumara baa deqat mutalea namudam,barayam khaili jaleb wa az
    tare del bud.wa agar chunin barkhord moadabana baa tarze tafakurat wa
    andeshahaie mukabel ba istela kanded akademesanha wa profesorha surat nagirat
    pas chaara chi ast?.Khatereshuma araam bashad baraie chunin askhas yak chiz
    muhim ast:ba waqt wa zamane muayan nazar ba khoast wa delkhahishan az maadar ba
    dunya beayand.khater neshan bayad kard inki,kalimaie
    akademesan,profesor,waghaira mafhum ba on nist ki ba waie zeyad amozesh
    dadaand,wa dalil ham wojud nadarad ki ou chizira amukhta bashad. dar mawrede
    huiyat wa dasture zabane dari wa tafkike on baa farsi irani damn mezanad
    khushunat wa angizahie manfira baene 2 kishware hamjawar hamzabanra ijad
    mekunand.Jaie eftkhar ast ba wojode akademesanha wa doktorane zaban chikadar
    hushyar wa bedar hastand ki ba zabane ehtram qael dost nadarand ki kalimate
    khareji az qabile eng.franc.waghaira az qawle eshan mesle zabane farsi dakhele
    zabane sochai dari gardad!
    Ishan mutawjeh on nistand ,ki esteamare wa ertejaie dakhili wa khariji \huiyate
    meli wa bainelmelali kishwara dar tamame omur ta salhaie dor wa daraz mawrede
    soal wa khtar mawaje sakhtand.Dr aziz hemat jane faryabi! man yaqin daram ki
    naweshtahie pur maana manteqie shuma baa arayahai aieni baa shawahid metawaned
    dastane anhra ba larza dar beawared ta baa haqiqat ashna bashand.Ba omide sahat
    wa salamati wa moafaqyate shuma dostdartan Hashma.k.badri lutfani nambare telefone tanra ba man benegared ta telfoni ba shuma harfi
    dashta basham tashakur.


    Van: KhorasanZameen <@khorasanzameen.net>
    Verzonden: woensdag 1 maart 2006 17:29:24
    Aan:
    Onderwerp: salaam bar shoma
    Postvak IN
    slaam bar shoma bozorgwaar,
    maqala ye tan ra ke dar aan ba aqaye sistani pasokh gofta ed khandem.
    khoda khair tan bedehad wa mardani chun shoma ra sarfaraaz dashta bashad.
    agar waqt dashted sari ham ba site na chize ma bezaned. http://www.khorasanzameen.net
    ba arze hormat,
    KhorasanZameen


    Van: <@afghanistan.fi>
    Verzonden: maandag 20 maart 2006 12:30:13
    Aan: akbarhemat4@hotmail.com
    Onderwerp: salam
    Postvak IN
    ustade mohtaram salam !
    khosh halam ke ba wasile ein nameh ba shoma ertebat megheram ,
    va sale naw ra tabrek megoyam.
    maqaleh shoma ra dr sait gozashtam.
    movfq bashed.
    nabi qanezadeh
    finland


    Van: mohammad rezaee
    Verzonden: vrijdag 16 juni 2006 18:55:12
    Aan: akbarhemat4@hotmail.com
    Onderwerp: salam
    Postvak IN
    Salam Mr Dr Hemat Friyabi!
    I'm Mohammad Reaee from Iran-Isfahan, I study your good topics sometimes.
    And I like to familiar with you more. I'm around 20 and my hometown is Bamiyan province (sheberto destrict).
    Your subjects about afghanistan, Hazaras and Hazarajat is very nice, and I hope you be win and can sappurt our poples.
    My blog is www.rezaee-m.blogfa.com
    Thanks
    Rezaee


    Van: ahmed mahmood <@hotmail.com>
    Verzonden: maandag 19 juni 2006 15:31:10
    Aan: akbarhemat4@hotmail.com
    Postvak IN
    salam Dr Hemat Faryabi
    i read your latest article about events of 29 of may in kabul . I am very happy with your nice and realistic analys. i am still in kabul and I was participated in that demonstration. i have filem. the people revolt was accidently, and even the some looting were accidentaly. I saw many killings, because i lIve in khayR khana nearthe event.governement is now in shock. they lost the peoples' support. now is the time of changing of Kabul governement. but it is possible of coming khalilzad back to power as a president in kabul or former minister of interior Jalali. anyway. in each change of power there is not hope for juctise and good leadership. taleban's fear in afghanistan is very high by USA , pakistanis and karzai compromise
    best wishes
    HAROON AMIRZADA


    Geen opmerkingen:

  • بازگشت به صفحه اصلی
  •