• بازگشت به صفحه اصلی
  • dinsdag 18 augustus 2009

    گزیده از نظریات ارایه شده در ارتباط به نامه سرگشاده ففتا عنوانی باراک اوباما رییس جمهور امریکا

    گزیده از نظریات ارایه شده در ارتباط به نامه سرگشاده ففتا عنوانی باراک اوباما رییس جمهور امریکا----------* تشکر از (ففتا) * جهان سپاس از ففتا واقعا کاری نیک نموده اید زنده باد قهرمان دوستم مرګ بر ناموسفروشان ووطن فروشان وزوزګویان وصحرانشینان تشکر از اعضای رهبری ترکتباران افغانستان ---------------* کمی انديشه کنيدمن که يک فردبيکارم اين داستان شما را که نه املائی دارد و نه انشائی ونه محتوای چندان منطقی واستدلال قوینتوانستم تا اخرش بخوانم حالارئيس جمهورامريکاچطورميتواند بخواند شما بايد چند سطرکوتاهی بامنطق واستدلال خيلی قوی وادبيات خيلی عالی واستعارهوقافيه وموزون نوشته وبانگليسی ترجمهوبأدرس سايت رياست جمهوریامريکاميفرستاديدتاموثرواقع ميشدافسوسکه احساس داريدوعقل ودانش نی مگردريک چنيننوشته علمی وسياسی أدم کلمات رکيک وبازاریرابکارمی برد؟ شمابايدميگفتيدکه گرچیديگرامارت اسلامی نداريم ولی هنوزهمدرکابل طالبان حکومت ميکنندوگرچی درولتمليتهای ديگرشامل اندولی قدرت هنوزهمدرقبضه قبيله ی است که دوصدوهفتادسال برينکشورحکمرانده است ودرافغانستان اززمانميرويس نيکه تاکنون نه تنهايک قبيله بلکهحتی يک ولايت حکومت ميکندوازدمکرسی جزنامیديگرهيچ چيزی نميتوان درافغانستان يافت ؟اگردمکرسی همين چرنديات ونشرات باشدپسمصروکنياوروسيه وديکتاتورترين کشورهایجهان نيزدمکرتيک اندواگرعدالت اجتماعیومشارکت ملی ، حاکميت قانون ، دولت ملیدرپرتويک انتخابات شفاف ، أزادودمکرتيکباشدمگرچه کسی نداندکه کمسيون بگومستقلانتخابات درکشورماستادانتخاباتی کرزی استماکاملاباتحقيق درموردحوادث شمال موافقيمولی بشرطی که درعين زمان جنايات کابلوطالبان نيزتحقيق شودبرخوردسياسیوجانبدارانه نميتواندمشکلات کشورماراحلکنداگرديروزمشاوربوش خليلزادبودولیامروزمشاوراوبامانيزيک زی ديگراست کهبرايش کمپاين نموده وحتی دررسانه بيرونمرزی برای اوباماکمپاين ميکردوبحيثنماينده طالبان درکاخ سفيد مصروف کاراست پساوبامانبايدفقط وکيل مدافع طالبانشوداولابداندبازقضاوت کند ---------------* یا هو با سلام به عزیزان فدراسیون فرهنگیترکان افغانستان. نامه شما گوشه ای از واقعییات اتفاقافتاده در جای جای سرزمین خونبارافغانستان در زمان حاکمیت جور و ستم طالباناست. امید که جناب اوباما چشم بینا و گوششنوا داشته باشد. در شهر گر مست گیرند هر انچه هست گیرند چطور دل رحمی اوباما به چند ملعون نوکرپاکستانی ای اس ای به تقلا افتاده ایشانسرزمین سوخته شمالی و یکاولنگ را از یادبرده؟ انها چه در گذشته و چه در اینده سزاوارجوابدادن عملکردهایشان بوده و هستند. --------------- * بعد از عرض سلام حضور تمام بیننده گان سایت کابل پرس ! باوجودیکه در بعضی از موضوعات و نظاکت ها ی سیاسی با فدراسیون ترکتباران زود فریب خورموافق نیستم، اما با نامه سرگشاده شما بحضور اوباما یقینأ موافق هستم بسیار جامع بسیار واضح و اصولی است بخصوص پاراگراف چندمش که درباره تصرف کابل و سمت شمال ووحشی گری طالبان یاد نمودید حقا که درستگفتید من نمیدانم که چرا این طایفه غول اینگروپ لونیتیک چونین حق را به خود دادند کهبا کمک هزاران عرب و پاکستانی کابل عزیزمرا و مردم شریف و همه پزیر شهر منرا به خاکتوده مبدل نمودن اینها به اندازه بی غیرت ونامرد بودن که هیچ اندازه ندارد اگر جناباوباما واقعنآ میخواهند در این باره تحقیقکند باید تحقیقاتش همه جانبه باشد خونهزاران کابلی ، شمالی ، بامیالی ، هراتی ،مزاری ، شبرغانی ، جوزجانی ، غوری ،،،،، وغیره را نیز سرمشق تحقیقات خود بسازد درغیر آن فریب طالبان نیکتاهی پوش فاقد شعوررا خورده باحترام وسلام!!! ---------------* فدراسيون تركان افغانستانواقعا كه حقايقرا نوشته اند.اكر امريكا ارزو دارد كهتحقيق كند او اين اجازه را ويا وظيفه را كىبه انهاداده است.درهاليكه ابوغريب وبمبارانهاى عروسى ها كشتار بيكناهان درجنوب افغانستان وبلاخره مدافع جنايت كاران جنكى خارجى كه وطن مارا تباه وبربادكردند.من خواهان تحقيق تمام جنايات كه درينكشور شده است هستم.از 250 سال به ايطرف اينكشور هميشه به خون غطه وربوده است.كه هميشهتحريكات از خارج وتوسط خارجى ها بودهاست.به يك قوم سلاح ميدهند و وظيفهميدهندكه برو اقوام برادر خودرا به خاك وخون بكش.ان برادر بزركوار هم همين كار راميكند.امروز جناب عالى را جه كزيده است كهميكويد من به تنها همان جندروز سقوط طالبانالقايده را تحت ميكرسكوب قرارميدهم.بهتراست عقب جنايت كاران جنكى را رهاكنى وبهقواى خود دستور بدهى كه مر دم بيكناه را درهيج نقطه افغانستان بمباران نكنند.موردهخو مورد زنده را جرا بيكناه ميكشى.وجراانرا تحقيق نميكنى.وخودرا انتقادنميكنى.من از نامه تر كان افغانستان حمايتميكنم. بسيار بجا كفته شده است.دوستم درينقضيه هيج كناه ندارد.اين طالبان بودند كهبه صدها هزار ,ترك هزاره وتاجك را كشتند.بهحق كه به انها قاشيست خطاب ميكردند. ---------------* تشکر از (ففتا) * ازنوشته ی فوق ونامه سرکشاد فدراسیون ترکتبران نمایانگر حراس ووحشت ازآغاز پیگردجنایتکاران ومجرمین جنگی بوده وگویای واضحوروشن این امراست که دراین فدراسیوناکثرجنایتکاران جنگی درسایه ای ازیک بخشمردم عذاب کشیده ولایات شمال کشورپنهانشده شده اند .با پخش خبرپیگیری جنایتکارانجنگی درشمال کشورلرزه براندام سران ایتلافنامقدس شمال که بارهاسبب فاجعه وکشتار شدهاند افتاده و بروفق متل مشهور افغانی * دزدسرخودپردارد * دست ازپاگم کرده خودراادارهکرده نتوانسته آب رانادیده موزهارا ازپاکشیدند وآدرس جنایتکاران جنگیرابرملاساختند . مگر وای به حال هموطنانشریف ترک تبارما که این جنایتکارانازایشان نماینده گی میکنند . --------------- * اسناديکه درموردطالبان درسفارتامريکابودهمه راخليلزادمصادرهکردتامباداروزی بدست مخالفينامريکاوطالبان بيأفتدچراکه امروزدرسفارت امريکاهرنوع انسانی بحيث جاسوس ياترجمانومتحدامريکاراه پيداکرده وميداندکه درينسفارت چه ميگذردولی اسنادوهرأنچه بهضررطالبان وهمکتيارودرمجموع پشتونهابود بعدازبن درهمان نخسنين روزهای اداره موقت کرزی ازوزارت خارجه ، رياستجموری ، وزارت داخله ، وزارت ماليهو----محوشدکه يک خيانت ملی وخدمت بزرگ بدشمن(پاکستان والقاعده) بودوحتی وقتی مردمميخواستندموزيمی ازأثارجنايات طالبانساخته شودشئونيستهافوق العاده مخالفتومقاومت نموده وتلاش ورزيدندهيچ اثریازجنايت طالبان نماندبنابرين دربارهطالبان وجنايات أنهاوروابط شان باولاياتمتحده وپاکستان اسناد دست اول نابودشدهوابهام حکمفرماست من مخالف اين نيستم کهاتهام کشتارمليشه های طالب درشمالبايدازطرف يک مرجع بيطرف وصالحومورداعتمادجهان تحقيق وبررسی شودوثابتشودکه ازين جمله چندفيصدشان ازکدامکشورهابودند وأنهاخودمرتکب چه جرائم جنگیدرافغانستان شده بودند؟ ولی بايدهرچهجنايتی درافغانستان از7ثورتاکنون صورتگرفته موردتحقيق دقيققرارگيردخصوصاجناياتيکه شورای همأهنگیدرکابل مرتکب شدوطالبان درشمالی وباميانودايکندی وشمال وغرب کشوروهمچنان کابلمرتکب شدندتحقيق شودمگرمقتولين طالبانبشربودندوبقيه قربانيان کشورماحيوان ؟بعدازبن تاکنون بنابرفشارهای پشت پردهکمترين توجه وبررسی درموردجنايات طالبانصورت نگرفته است ولی بخاطربرجنگهای کابلترکيزداده شدکه ربانی وفهم ---(ائتلاف شمال)بايدزيرفشارقرارگيرنديعنی باجناياتی کهدرکشورماشده است تاکنون برخوردسياسی وحتینژادی صورت ميگيردونه حقوقی وقانونیبنابرين بايدتاريخ سه دهه اخيردرکشورمابازنويسی شودوهمه حقائق روشن برخوردهایجانبدارانه وتکتيکی وسياسی نه تنهامشکلمردم افغانستان راحل کرده نميتوندبلکهعوامل بحران رابيشترميسازديکی ازراه هایدرک عوامل جنايت درکشورمانقش خارجی هاستکه درعقب گلبدين وسپس طالیان وهمچنانشورای همأهنگی عليه مردم کشورماسنگرگرفتهبودندخصوصانقش پاکستان وايران تاقبلازکشتاردپلوماتهايش درمزارولی اسناداينهمه جنايات هنوزهم مفقوداست وهرچه دربارهسه دهه بحران وتراژيدی گفته ميشودفقطمبتنی برحدث وگمان است وبس بنابرين هرکیهرکی راخواست متهم ميسازدوهرچه دل تنگشخواست ميگويدچنين قضاوتهای خيالپردازانهدرموردحوادث افغانستان خطرناک است ---------------* سلام به همه خوانندگان! آیا آقای اوبامافارغ التحصیل حقوق نیست؟ آیا آقای اوبامانمیداند که دفاع مشروع یکی از اصول موردپذیرش حقوق است؟ آیا آقای اوباما نمیداندکه طالبان در شمال افغانستان چی کردند وبرای چی آمده بودند؟ هزاران سؤال این چنینیدیگر وجود دارد. به هر حال، طالبان مرتکبنسل کشی در افغانستان و بخصوص شمال کشورشده اند و همه در جریان جنگ کشته شده اند وحتی اگر در جریان جنگ هم کشته نشده اند، بهقول معروف کون دادن آمده بودن؟ اگر کوندادن نامده بودند، پس به جان دادن آمدهبودند که خوشبختانه مردم قهرمان شمال همهرا مردار کردند و مادران شان را همیشه بهعزای شان شاندند. --------------- * محکمه را باید از عبدالرحمن خاین شروعکرد بابای پشتونها که 62% مردم هزاره و...دیگران را قتل عام کرد نه دوستم و دیگران کهاز خود دفاع کردند.آیا مقاومت،دفاع،یاکشتن سگهای زنجیری طالبان به رهبری ملا عمرپشتون و اسامه بن لادن عرب قاچاقبر کهبالای مال جان و ناموس و سرزمین مردم شمالاعم از ازبک،ترکمن ،هزاره تاجک ،ایماق... ودیگران حمله کردند حرام است. آیا افغان ملتی ها و طالبهای پشکون اگردیگر کشت حلال و قانونی بوده و اگر دیگراناز خود مردانه وار دفاع کردند جنایت جنگیاست. طالبها تا آخر مقاومت خود را منفجر میکردند و حالا هم می کنند. مردم با ید چهمیکردند. افغان ملتی ها و کسانی که دوستم بهمزاق شان خوش نمی خورد چرا محاکمه را ازعبدالرحمن که دیورند را امضا کردهافغانستان را از آبهای بین الملل محرومساخته و کشور را محاط به خشکه کرد.پنجده رابه روسها داد تا توانست هزاره واقوام دیگربه شمول پشتونها را کشت. وحدت ملی را برایبار اول از بین برد...... جنگهای مذهبی راشروع کرد. حفیظ الله امین،ملا عمر جلاد وطنفروش نوکر خاص پاکستان و سعودی اسامه بنلادن خارجی عرب که هیچ حق ندارد حتی بدوناجازه برای سیاحت داخل شود.... و دیگرانجلادان و آدمکشان شروع نمی کنید که ازدوستم و دشت لیلی شروع میشه. آیا مردم شمال هزاره اوزبک ترکمن و تاجکبرای طلبهای پاکستانی و پشتون به سردکردگیاعراب و دیگران و فرمان خاص پاکستان وسعودی دعوتنامه روان کرده بود که لطفاٌشمال بیایید به ناموس مردم تجاوز کنید،اسپبگیرید،دختران مردم را به زور و به ناماسلام نکاح کنید. و حتی زنان مردم را و تامیتوانید هزاره ها را بکشید که چون ملاهایوهابی و دیوبندی فتوا داده اند که اینهاکافر اند. تمام مردم هزاره کلمه می خوانندروزه می گیرند...از کجا کافر شد.معلوم استچرا که پشتون و طالب نیستند!!!!!! اگر هزارهکافر و ناروا بود ازبکها که سنی بودند.تاجکها که سنی بودند. حتی مسعود جدای ازجنگهای داخلی یک مجاهد بود.چرا شما با اوجنگیدید و او را توسط اعراب و به همکاریسیاف و شرکای سیاسی و فرصت طلب اش او راکشتید؟؟؟؟؟ شما پشتونهای کور دل و افغان ملتی هایفاشیست بهتر و خوبتر همه چیز را می دانیدولی خود تان را به خری و حماقت که میراثنیاکان با غیرت مملو از جهل و مکاری آمیختهاست خواب تان را سر دیگران می پرانید.دوستان قصه دشت لیلی فرار پشتونها و طالبهااز جنایات جنگی است و می خواهند با اینداستان سازی جنایات نیاکان و سران دغه هارا در نظر مردم افغانستان و بخصوص جهانیانبپوشانند و بس...... مرگ ابدی بر فاشیست های کوردل ومکار که درطول سیصد سال اخیر افغانستان را از یکمخروبه بالاتر نبرده اند چه بسا وحدت ملیو..... آیا وحدت ملی بدون اقوام دیگر عملی استشما بیشتر دنبال وحدت پشتونیزم هستید تاوحدت ملی!!!!! احمد ---------------* این تحقیقات جایی را نمیگیرد. جنبش مقاومت پشتون که امروز در سراسرجبهات جنگی کمر اشغالگران را مانند روسهایجنایتکار شکسته با پیروزی آنانی را کههزاران پشتون بیگناه را زیر نام طالب والقاعده به قتل رسانیده اند به سزای اعمالشان خواهد رسانید. شما باید به خاطر داشته باشید که پشتونهاقربانی را که در زمان روسها داده اند وامروز میدهند به خاطر وطن شان افغانستانعزیز است و به خاطر آنکه وحدت ملی بین تمامملیت ها برابر و با هم برادر کشور ا تامینکنند . هر عملی که بوسیله اشغالگران ونوکران آنها به خصوص شورای دزدان نظارمربوط به خائین ملی مسعود دامن زده میشودغیر قانونی است. محاکمه دوستم هم کار همیندزدان شورای نظار از جمله عطا محمد دزد است. ---------------* با احترام نامه فدراسیون ترکان نه تنهاموضع این فدراسیون بلکه موضع تمامی ملیتهای تحت ستم افغانستان می باشد یقیناجوسازی بر علیه جنرال صاحب دوستم نه برعلیه یک شخص که در برابر یک ملت می باشد . مننمیدانم سیاست یک بام ودو هوا تاکی ادامهپیدامیکند امیدوارم ملت افغانستان باحمایت قاطع شان از ستر جنرال دوستم تمامی توطیه های اقتدار گرایان تاریخی ودشمنان ملت افغانستان را خنثی نمایند . عارف جاغوری --------------- * این تحقیقات جایی را نمیگیرد. جنبش مقاومت پشتون که امروز در سراسرجبهات جنگی کمر اشغالگران را مانند روسهایجنایتکار شکسته با پیروزی آنانی را کههزاران پشتون بیگناه را زیر نام طالب والقاعده به قتل رسانیده اند به سزای اعمالشان خواهد رسانید. شما باید به خاطر داشته باشید که پشتونهاقربانی را که در زمان روسها داده اند وامروز میدهند به خاطر وطن شان افغانستانعزیز است و به خاطر آنکه وحدت ملی بین تمامملیت ها برابر و با هم برادر کشور ا تامینکنند . هر عملی که بوسیله اشغالگران ونوکران آنها به خصوص شورای دزدان نظارمربوط به خائین ملی مسعود دامن زده میشودغیر قانونی است. محاکمه دوستم هم کار همیندزدان شورای نظار از جمله عطا محمد دزد است. --------------- * حاجی صاحب اخگر از کانادا سلام بنده راقبول کنید، فهمیده نشد که منظور شما از (فرد بیکار) چه است؟ اگر هدف جناب عالی از فردبیکار بودن ، فرد بیسواد بودن باشد، براستیبسیار مشکل است برای یک فرد بیسواد تا چنینیک مطلب را خوانده و درک نماید و اگر منظورشما از بیکار بودن معنی مستقیم و تحت الفظیآن باشد، پس درینجا گفته شما هیچگونهارتباط منطقی ندارد. مثلاً یک اکادمیسن ویایکنفر پروفیسور امروز کار دارد و احتمالاًفردا کار خود را از دست داده "بیکار" میگرددو بیکار بودن ویا بیکار شدن به مفهوم از دستدادن علم، فهم و درایت و سواد نیست.درینصورت جناب عالی با این بی منطقی خودچطور میتواند در باره چگونگی نامه سرگشادهفدراسیون ترکان افغانستان فتوایغیرمسئولانه صادر کرده و دیگران را به بیعقل و دانش بودن متهم نماید. آقای اخگر ازکانادا و بیکار! ، نویسندگان نامه سرگشادهرا ملامت کردند که چرا انگلیسی این مطلب رابه اوباما نفرستادند!!! مگر شما فالبینهستید که میدانید متن انگلیسی این مطلب رابه اوباما روان نکرده اند ویا اینکه بایدبرای شما هم یک نقل متن انگلیسی را روانمیکردند!!! اگر جناب شما "بیکار" هم باشید ،باید آنقدر درایت مغز انسانی داشته باشید وبدانید، ممکن است که مسئولین فدراسیونترکان متن انگلیسی نامه را نه تنها بهاوباما بلکه در دیگر ارگانهای ذیربط روانکرده باشند و شاید هم در در سایت هایانگلیسی زبان نشر کرده باشند و شاید همدرحال آماده کردن متن انگلیسی باشند. ضربالمثل معروف وطنی است که میگوید آب راندیده موزه را نکش قدیر قشقائی -----------------* به هر رنگی که تو جامه مپوش من از طرزخرامت میشناسم اگر شعر نقص داشته باشد جداً از بزرگان معذرت میخواهم اما مطلب اداگردیده است یک کلوخ در چند کلاخ من یکی از کسانی هستم که در قوریلتای موسسفدراسیون ترکان افغانستان شرکت کرده وبعداً نسبت بعضی ملاحظاتی که داشتم ازیننهاد فاصله گرفتم و کمر تخریب را هم بستهنکرده ام زیرا جاییکه منافع مردم از جملهخلق تورک خود را ببینم با او همنوا میگردم.من هم چنان در گفته های خود بسیار احساساتیو اکثراً از بالای موکب احساسات صحبت میکنمولی اینبار این کار را نمیکنم زیرا کهلقمان حکیم را پرسیدند ادب از کی آموختیگفت از بی ادبان ، چند مطالعه ایکه مندرینجا داشتم، که بعضی از نویسندگان بانظریات بسیار جاهلانه به فدراسیون تاخت وتاز کرده بودند، آنقدر زشت، گستاخانه و بیادبانه معلوم میگردید که گویی ایشان را نواز تویله خانه کشیده باشند ، بناً من اینکار را نمیکنم و کوشش میکنم که در گپ هایخود مسایل را مختصراً توضیح بکنم. دیدهمیشود که چند نوشته مشابه از نامهای مختلفنوشته شده و عقده گشایی گردیده است، جنابقسیم یولداش شعر فوق به شما بیشتر صدقمیکند. شما فیر هوائی کردید ولی یکی ازجنایتکار های جنگی را هم نام نبردید که درفدراسیون ترکان جای گرفته باشند، در آیندهبا دلیل و اسناد و شواهد حرف بزنید کهدیگران به آن باور کنند. به محترم دیگریکهحرف های خود را با وای به حال .... شروی میکندو نام خود را فراموش کرده است ویاهم شایدهمان گویا یولداش نام باشد، ویا همدرد نامباشد ویا حاجی صاحب اخگر نام از کاناداباشد باید گفت که ایشان بسیار احساساتی وناشیانه عقده های خود را یکجا با باد درونخود رها کرده تلویحاً گفته است که درفدراسیون ترکان آدم های جاهل و بی فرهنگنمایندگی مردم ازبک و ترکمن را بدستگرفتند!!! جناب بی نام! فهم شما از فرهنگ وجهالت چه میباشد به خدا معلوم است ، مگراینگونه تهمت شما به فدراسیون واقعاًاحمقانه است. به خاطر آگاهی شما و هم قماشهای شما اسمای چندی از اعضای کلیدیفدراسیون را نام میبرم و قضاوت را بهخوانندگان میگذاریم و اگر در استجواب آننام همان جاهلان و بی فرهنگ را شما نامببرید، خوش خواهم شد تا من و دیگران هم باماهیت آنها آگاهی پیدا کنیم: ۱ - رئیسفدراسیون ترکان افغانستان ، همت فاریابی۴۶ ساله فارغ فاکولته شرعیات کابل و داکترحقوق بین الدول که صدها نسخه مضمونتحقیقاتی، بیانات و مصاحبه های ایشان ازطریق منابع داخلی و خارجی به نشر رسیده است.۲ - معاون اول فدراسیون ترکان افغانستانداکتر قمرالدین مصلح، دکتورای خود را دررشته طب،جراحی شراین ازآلمان بدست آوردهومدت ۴۵ سال میشود که درآلمان کلنیک دارد. ۳- معاون دوم فدراسیون ترکان خانم فرشتهضیائی نویسنده و شاعره زبانهای دری و ازبکیکه سی سال دارند و دارای تحصیلات عالیمیباشند ۴ - پروفیسور دکتور عنایت اللهشهرانی تاریخ نویس ، ادیب و نقاش یکی ازاساسگذار های فدراسیون ترکان افغانستان ۵ -دکتور زبان و ادبیات عبدالمنان تاسقین عضورهبری ففتا ۶ - دکتور غلام سرور سخا معالجامراض روانی که در لندن کلنیک دارند ، عضوموسس شورای مرکزی ففتا ۷ - دکتور زبان وادبیات فیض الله ایماق رئیس فدراسیونترکان در بخش کانادا و خانم محترمه شانانابت ایماق هردو اولین نطاق های رادیوتلویزیون افغانستان به زبانهای ازبکی وترکمنی و اساسگذار رادید در افغانستان درهمین زبانها میباشند ۸ - الحاج محمد امینکوهی عضو شورای مرکزی و نماینده ففتا درجاپان ، اکستره سیانس پزشک روانی در توکیو۹ - پوهاند بسم الله میمنگی عضو موسس شورایمرکزی ففتا ، پوهاند علوم نظامی و استاد دریکی از مراکز علمی در کوپن هاگن ۱۰ - دکتورامان الله عصمتی عضو موسس شورای مرکزی ففتا، داکتر طب در فرانکفورت آلمان ۱۱- دکتورمعروف رزمند معاون فدراسیون ترکان درجرمنی اول نمره عمومی سال آخر دورانظاهرشاه میباییست تحصیلات خود را درامریکا ادامه بدهد ولی به جرم ازبک بودن حقپولند برایش داده شد و دکتورای خود را دررشته طب در ورشو بدست آورد و فعلاً در جرمنیبه صفت داکتر ایفای وظیفه مینماید. ۱۲ -وغیره وغیره وغیره داکتران ، ادیبان ،انجنیران ، نویسندگان و شاعران در صفوففدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان تنظیمبوده و به خاطر حق و عدالت و برابری فداکاریمیکنند که ذکر اسامی همه آنها درینجا دشواراست. جناب بی نام و هم قماشهایشان! اگر شما ایناشخاص را جاهل و بی فرهنگ مینامید، پسآنانیکه بعداز مردن پدر، مادر را بالای خرسوار کرده در بازار میفروشد ویا آنانیکههمسر خود را که ننگ و ناموس است با قاطرتبادله میکنند " منبع بی بی سی " ، برای آنهاکدام اصطلاح را استفاده میکنید؟ !!!!! بلی!فدراسیون ترکان افغانستان از آن حراس و ترسدارد که مبادا بار دیگر بربریت ننگین تمامافغانستان را احتوا نکند و فرهنگ جهالتفروش مادر پس از مرگ پدر وتبادله همسر بهقاطر در افغانستان توسعه نیابد. برای همدرد نام باید گفت که شما یکبار بهتاریخ مراجعه کنید و میدانید که ۲۵۰ سالاست که جلو کاروان به دمب الاغ بسته شده استکه افغانستان به این حالت رسیده است. وحشت وبربریتیکه در طول حکمروایی مشتی از جاهلانبینظیر تاریخ بالای مردم با فرهنگ این مرزوبوم تحمیل گردیده است، چنین تصور میشود کهدرین ملک کوشانی ها نبوده ، یفتلی ها نبده ،غزنوی ها نبوده ، بابر ها نبوده بلکه تنها وتنها یک جهلی بوده که افغانستان را بهباطلاق نیستی کشیده است. فرهنگ آنانیکهشمایان بی فرهنگ نامیده اید، این بوده که۲۲۰۰ سال قبل قامت بودا را بر افراشتند وشما فرهنگیان!!! با گذشت تقریباً ۲۳ قرن کهبشریت میخواهد مریخ را تسخیر بکند و شمااین غنای ملی را نابود کردید. حال بگذاریم قضاوت را بدست خوانندگان اینصفحه خداوند شمایان را انصاف عطا کند میمندی ----------------* een bazi karzai wa grohai afghanmelaati hast. ta een ke namai sargoshadabefrestaid lutf namooda general sahib dostum ra tashweeq namayaid ke karzaiwa hokumati badnamash ra taqbe namooda beyayand dar bain mardomi khod darshamal. mardom een qahramni khod ra maipazirad was pushtibani aam wa tamkhwahad kardan. een shohamat ra general dostum darad. hamrai karzai kinaramadan wa dar torkiya boodan ba general sharm hast. akher general dostumkudam khayen naist . o yak qahraman hast. general bayad az karzai destkasheeda pahloi mardomi khob berawad.war na dast hai general ra basta babaadaar tasleemish maikunanba. beradar ha bayad beedanan ke een shoroi bazihast. estada shawaid war na fashism talib uzbek hazara wa tajik nakhahadmand. . ----------------* موضوع پیش کشیدن محاکمه دوستم در آستانهانتخابات و امکان قوی برد مجدد کرزی کهمتحد دوستم است ، تا اندازه زیاد سوال برانگیز است. آیا تیم عبدالله و مافیای شورای نظار و عطامحمد نور در عقب این درامه قرار ندارند ؟---------------* نامه سرکشاد ه فد ریشن فرهنگی تورکان آ قایون قسیم تخلص د روغ وسا خته گی ، وهمد رد ،وشخص بی نا م یا گمنا م . تا شخص یا ا شخا ص خود شا ن بی ا د ب ، بی فرهنگ وجا هل نبا شندکسی ر ا یا قومی ر ا جا هل و بی فرهنگ خطا بنمیکند . ا گر جنرا ل د وستم یا مرد م شما لطا لب پشتون ر ا د رجنگ به قول شما کشته باشند طا لبا ن پشتون قند ها ری قا تل بود ه اند صد ها ا نسا ن بی گنا ه ر ا که یا ا وزبیکبود ه با هزاره کشته ا ند ، ا جمل نقشبددیروزنا مه نگا ر یا خبرنگا ر رسا نه یی با طالب ها د رجنگ نبود چرا طا لب ها ی پشتون قندها ری ا ورا شهید سا خته ا ند . د رآ ن زما نکه طا لب ها د ا خل شهرمزارشریف میشوند بهسرا ی ها ی تجا رتی میروند سرا ید ا ر وحما لسر ا ی تجا رتی ر ا میکشند آ نها نه سلا ح د اشته ا ند ونه د ا خل جنگ بود ه ا ند گنا ه آنها ا وزبیک بود ن یا تا جیک بود ن یا هزا رهبود ه ا ند . من آ ن سرا ی ها را مید ا نم . آ قایون . ا ینقد ر جا هل وبی سوا د هستید که فرقتنظیم مقا ومت جنرا ل د وستم ر ا با گیلم کمعها کرد ه نتوا نسته یید » وهنوز یک قو م عمده وبا فرهنگ وبا تا ریخ ر ا ا زا ثرتعصب کوریتا ن د رست تلفظ کرد ه نمیتوا نید یا نمیخواهید با ید بد ا نید ( ا و ز بیک ) ا ست . ملاعمرکورقند ها ری جا هل وقا تل هزا را ن ا نسان مسلما ن بی گنا ه . ا عما ل گلب ا لد ینحکمتیا ر فا قد حکمت ویرا ن کنند ه کا بل وقاتل صد ها مجا هد . ا ستا د سیا ف جا هل ، حفیظا مین ، تره کی جا هل ، مولوی حقا نی متعصب دشمن ا وزبیک هزا ره تا جیک ، وصد ها ی د یگراز پشتون ها ی شما هستند فراموش تا ن نشود .به جوا ب جنبش مقا ومت پشتون د ر زما ن جهاد مرد م افغا نستا ن علیه روسیه ، جنبش مقاومت پشتون ، کا رشا ن مزا همت ومشکل آ فرینیبرا ی مجا هد ین د ر بین پا کستا ن سمت شما لبود ه ا کثرأ سلا ح مجا هد ین ر ا د زد یمیکرد ه ا ند همیشه شکا یت مجا هد ین ا زآنها بود ه ا ست . -------------- * با تشکرازفدراسیون ترکان افغانستان که حقیقت فراموش نا شدنی را عنوانی نامه خود قرار داده و برای باراک اوباما پشنهاد نموده وامید است مورد پیگرد قانونی قرارگرفته ومردم افغانستان با نظرنیک شان درامان باشند ومن الله توفیق--------------- * مـرحـــبـا ، و ســــــــــــپاس اقایبـارک حســـــــين اوباما ريس جمهورامــريـــکا که بخاطر تطبيق عدالت ، انصاف، شفافيت و قابليت اداره در ذهن خلقها تفکرسالم ودر قلبهای مردم اميد و باور را ايجادنموده واينک بزرگــترين جنايــتـکار ،خيانتکار ، جانی ، دهشــــــت افگن ،غارتـــگر ، ويرانگر ، چــپــاولگر ،نســــــل کش ، قاتل ، رهــــزن را بـنـام (عبدالرشـــــــــــــــــــــيددوســــــــــــــــتم ) يار و ياور (مســـــــعود ها . محمود بريالی ها . محققها. مــزاری ها . گلبدين ها . ربانی ها .مجددی ها . پاکستانی ها .روس ها . ازبک ها .ايرانی ها .ترک ها و خلاصه هم رزم نبی عظيمیها دلاور ها . يار محمد ها . فرين ها . گليمجمع ها و صد ها اوباش . رهزن و خاين ديگر راغرض شفافيت عدل و انصاف به پای محکمه مردمیو بين المللی کشـــــانيده بارک ا لـلـه ! واقای ريس جمهور امريــــکا اوباما ! بنا بادرک که داريد ونسبت بوش جنايتکار دارایوجدان روش .ضمير پاک ميباشيد و باجنايـتـکاران سازش نداريد در مورد جنايات (دوســـــــــــــــتم !؟) قبل از سال ۱۹۹۲در زمان زعامت خونين نوکر روس ( ببرک کارمل )در ولايات کندهار .هلمند . زابل .لوگر . خوستوپکتيا و ولســــــــوالی زيبا پــغمان ازتک تک مرد و زن اين ديار معلومات خود را درمورد جنايات دوستم بيشتر ســـــازيد و بهروز (8) ثور سال (1371) هجری شمسی تقويمافغانستان که خيل از وحشت زده های جنايتکارقرون وســــطايی شورای نظار احمد شاهمسعود .حزب وحدت .جنبش شمال دوستم . مجددی .سياف وهابی . محسنی . گيلانی .خالص .مولوینبی به کمک تيم خاين ببرک کارمل .محمودبريالی .وکيل دراکولا .نجم الدين کاويانی.فريد مزدک .س. کشــــــــتمند.دســـــــــتگير پنجشـــــيری واردپايتخت افغانستان شـــــــدند در کشتار ـچپاول ـ غارت ـ تجاوز ـ قتل دسته جمعی ـويرانی شهر کابل رشـــــــــــــــــيددو ســـــــــتم ـ احمد شاه مســـــــعودـ گلبـــدين حکمتــيار ـ مــزاری دست ونقشبلند داشـــــــتن . تنها دريک شب قوتهایدوســــــتم تحت رهبری خودش . رسول پهلوان .ملک پهلوان . قليج پهلوان چاپنداز . روفبيگی . همايون فوزی . هلال . باقر فرين به ۲۴۵دختر باکره شهر کابل تجاوز . ۳۶۷ زن شوهردار تجاوز وفرار داده شــــد غارت گمرکبزرگ کابل . سرای های تجارتی . بانک هایپشتنی .ملی و ده افغانســــــــتان بانک .غارت وزارت های داخله .دفاع صورت گرفته وتنها در همکاری رشـــــــــــــيد دوستمگاه با مســـــعوذ .گاه با مزاری وگاه باگلــبدين چون [ زن فاحشــــــــــه ] در سال۱۹۹۴ در شــــــهر کابل (160000) کابلی توسطدوستم .مسعود .سياف .مزاری .محسنی .گلبدين بهشـــــــــهادت رســــــيده است و اينک ازکشــــــتار (5000) انسان از مليتپـــشــــــــــتــون تحت نام ( طالب ) درکندوز .مزارشريف .شبرغان . فارياب .ســـــرپل همه وهمه افغانها وجهانياناگاهی دارند که تا اکنون توسط دستگاه فاسد« بوش » با همکاری خليلزاد . کرزی . فشاردولت ترکيه حفظ و بی شـــــرمانه در پوستکليدی نظامی کشور يک انسان الوده .قاتل . بیسواد . خاين را نصب و اکنون بخاطر حفظ قدرتکرزی موصوف را از تبعيد فراه خوانده پوستقبلی را برای اين جنايتکار واگذار گرديده؟؟!! سوال از کرزی :ــ اگر دوســــــــتمادم صادق . شفاف . وخدمتگذار بود چرابدونموجب ومجوز عدلی جبرأ از کشور تبعيدگرديد و اگر جانی .متجاوز .جنايتکار بود بعداز دوسال تبعيد بدونفيصله قضا .پارلمان وقوانين بين المللی دوباره خواسته شده ونصبقدرت گرديد ؟ اقای ريس جمهور لطفأ بهکمســـــــيون حقيقت ياب وظيفه دهند تا ازاندوختن ثروت « فرعونی »دوســـــــــــــتم در افغانستان .از قبلکابل بانک . کام ير ايرلنس . و در ۳۵ کشورجهان نماينده ارسال و انتقال غير قانونیپول دارد . در چندين ايالات امريکا .لندن.پاريس . بروکسل .فرانگفورت . مونشن .هامبورک .دنمارک . سويدن فنليند . روسيه .اما رات عربی . مصر .ايران .ازبکستان.پاکستان وو که روزانه مليارد ها دالر .ايرو . پوند . ريال از اين کشور ها با صورتغيز قانونی وغيز مجاز بانکی به ادرس هامشخص ونامشخص افغانستان و پاکستان ارسالميگردد وگويند يگانه « کانال » مطمين کمکبرای طالب ها و القايده اين نماينده گی هایدوستم در خارج ميباشد که با اخذکميشــــــن پول را به افغانستان ارسالميدارند . نماينده پولی دوســـــــتم بنام[ رحمت الله حسن ] در شهر اســــــتاکهلومکشور سويدن از بابت اخذ کميشـــــن ارسالاســــعار به مليونر تبديل گرديده است .اگر اين کانال جســــــتجو وتعقيب گرددبســـــيار راز های مشـــــــکوک ( طالب ) و( القايده ) مشــــــخص ميگردد . اگر چهرشـــــــيد دوستم در همکاری ونوکر بابيگانه ها « گوســــاله بيست مادرست » ولیدم او و رشـــــــــــته اســـــاسی او دردســـــــــت روســــــــــــــها قراردارد « ا . حبييب » -----------------* محکمه را باید از عبدالرحمن خاین شروع کرد بابای پشتونها که 62% مردم هزاره و...دیگران را قتل عام کرد نه دوستم و دیگران که از خود دفاع کردند.آیا مقاومت،دفاع، یاکشتن سگهای زنجیری طالبان به رهبری ملا عمرپشتون و اسامه بن لادن عرب قاچاقبر که بالای مال جان و ناموس و سرزمین مردم شمال اعم از ازبک،ترکمن ،هزاره تاجک ،ایماق... ودیگران حمله کردند حرام است. آیا افغان ملتی ها و طالبهای پشکون اگردیگر کشت حلال و قانونی بوده و اگر دیگراناز خود مردانه وار دفاع کردند جنایت جنگیاست. طالبها تا آخر مقاومت خود را منفجر میکردند و حالا هم می کنند. مردم با ید چهمیکردند. افغان ملتی ها و کسانی که دوستم بهمزاق شان خوش نمی خورد چرا محاکمه را ازعبدالرحمن که دیورند را امضا کردهافغانستان را از آبهای بین الملل محرومساخته و کشور را محاط به خشکه کرد.پنجده رابه روسها داد تا توانست هزاره واقوام دیگربه شمول پشتونها را کشت. وحدت ملی را برایبار اول از بین برد...... جنگهای مذهبی راشروع کرد. حفیظ الله امین،ملا عمر جلاد وطنفروش نوکر خاص پاکستان و سعودی اسامه بنلادن خارجی عرب که هیچ حق ندارد حتی بدوناجازه برای سیاحت داخل شود.... و دیگرانجلادان و آدمکشان شروع نمی کنید که ازدوستم و دشت لیلی شروع میشه. آیا مردم شمال هزاره اوزبک ترکمن و تاجکبرای طلبهای پاکستانی و پشتون به سردکردگیاعراب و دیگران و فرمان خاص پاکستان وسعودی دعوتنامه روان کرده بود که لطفاٌشمال بیایید به ناموس مردم تجاوز کنید،اسپبگیرید،دختران مردم را به زور و به ناماسلام نکاح کنید. و حتی زنان مردم را و تامیتوانید هزاره ها را بکشید که چون ملاهایوهابی و دیوبندی فتوا داده اند که اینهاکافر اند. تمام مردم هزاره کلمه می خوانندروزه می گیرند...از کجا کافر شد.معلوم استچرا که پشتون و طالب نیستند!!!!!! اگر هزارهکافر و ناروا بود ازبکها که سنی بودند.تاجکها که سنی بودند. حتی مسعود جدای ازجنگهای داخلی یک مجاهد بود.چرا شما با اوجنگیدید و او را توسط اعراب و به همکاریسیاف و شرکای سیاسی و فرصت طلب اش او راکشتید؟؟؟؟؟ شما پشتونهای کور دل و افغان ملتی هایفاشیست بهتر و خوبتر همه چیز را می دانیدولی خود تان را به خری و حماقت که میراثنیاکان با غیرت مملو از جهل و مکاری آمیختهاست خواب تان را سر دیگران می پرانید.دوستان قصه دشت لیلی فرار پشتونها و طالبهااز جنایات جنگی است و می خواهند با اینداستان سازی جنایات نیاکان و سران دغه هارا در نظر مردم افغانستان و بخصوص جهانیانبپوشانند و بس...... مرگ ابدی بر فاشیست های کوردل ومکار که درطول سیصد سال اخیر افغانستان را از یکمخروبه بالاتر
    نبرده اند چه بسا وحدت ملیو..... آیا وحدت ملی بدون اقوام دیگر عملی استشما بیشتر دنبال وحدت پشتونیزم هستید تاوحدت ملی!!!!! احمد
    مأخذ: کابل پرس

    vrijdag 20 maart 2009

    نظریات ارایه شده پیرامون اعتراضیه ففتا در مورد اختطاف لوحه های سنگی از روضه مبارک

    نظریات ارایه شده پیرامون اعتراضیه ففتا در مورد اختطاف لوحه های سنگی از روضه مبارک

    مأخذ - وبسایت کابل پرس

    16 نقد و نظر در سخنگاه
    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان15 مارس 17:06, نويسنده: مزدا
    (بتاریخ هفتم - هشتم مارچ سه لوحه بزرگ سنگی که به زبانهای اوزبیکی، فارسی وانگلیسی حک گردیده و از آخرین اعمار مجدد مقبره حضرت علی (ک) در سال ۱۳۷۵ به دوران جنرال عبدالرشید دوستم حکایت داشت و در مقابل دروازه جنوبی روضه گذاشته شده بود، بطور مرموز ناپدید گشته است)
    وهم این مساله :
    (در صورت عدم استرداد لوحه های اختطاف شده، فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان این حق را برای خود حفظ میکند تا به کمک "سازمان بین المللی حفظ آثار باستانی" در مراجع قضائی ملی و بین المللی برعلیه مسئولین این عمل فرهنگ ستیزانه و نفاق افگنانه اقامه دعوا نماید،)
    این مساله به تاریخی بودن مساله چه ارتباط دارد یعنی لوحه یی که بالای آن نام دوستم نوشته است مگر ارزش تاریخی دارد ؟ دوران دوستم چه مفهوم را میرساند . دوستم ناموس مردم مزار را ربود .مگر مردم مزار اجازه ندارند یک لکه ی ننگ یک نام یاد آور وحشت ، دحشت ،بربریت ، بی ناموسی ، دزدی ، قتل و هزاران جنایت را ازجایی بردارند که به اعتقاد مردم مزار شریف پاک ترین جای کل ولایت است . نویسنده را به مشکل می توان نماینده ترک تباران قبول کرد . با آنهم میتوان پرسید مگر زمان قلدری این به اصطلاح نمایندگان فلان تبار بهمان تبار نگذشته است ؟ شما چپاول گران آثار و بنا های تاریخی از چه وقت به این طرف آثار تاریخی شناس شده ایید ؟
    مطمین باشید که مردم روزی دوستم را با ریسمان گردنش به سوی « سازمان بین المللی حفظ اثار باستانی » و « محکمه ی هاک » کش خواهند کرد

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان 16 مارس 08:13, نويسنده:
    Azaadi doste gerami yak chiz bayad goft ki bali dostum yak mujrim jangi hast wa ein haqiqat tagheer namikhorad ba shomol ahmad shah masod zamarood yaar wa fahim beni mohaqeq chapan rabani pool dost ein mula omar koor ein ha tareekh seyah ein kishvar astan .. ama baz ham einha ensan hastan wa shayad yagam kare khobe ham dashta bashan .. agar dar zaman dostum jenayat kar yak masjeed ya maktab jor ya baz sazi shuda wa eftetah shuda wa dar katibai eftetahia esmi o shakhs nawishta bashad bayad begzarid ki bashad wa koshesh ba jaal sazi wa tareekh sazi nashawad.
    az aajnai ki dostum yak jenayat kar bod wa ast ata mohamad badtar az dostum bod na khobtar az dostum..
    Azad Andish
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان 16 مارس 08:51, نويسنده:
    Aimaq
    آقای مزدا، اول بخوان باز امضا بکو، ذکر نام دوستم در اعتراضیه بخاطر مشخص ساختن سنگ ها است نه به خاطر مقدس ساختن نام دوستم، درحالیکه دوستم و شهید مزاری قهرمانتر و صادق تر نسبت به هر قهرمان دیگر بودند و برای مردم خود نیک و مبارک میباشند. تو که از چوکات عقل و ادب بیرن شده، عقده خود را منفجر ساختی، آیا میدانی که ملم عطا علاوه به آنکه با سواستفاده از قدرت ننگین خود نام شخصیت های فرهنگی را از مکاتب دور کرده و نام خود را به آنها گذاشت، پدر نجس و شرابی خود را هم در روضه مبارک دفن کرد. تو اهمیت تاریخی داشتن این لوحه ها را وقتی میدانی که یکبار دیگر متن اعتراضیه را بدون احساسات و جهالت دقیق بخوانی. میدانی که با دزدی این سنگ ها در شب، ملم عطا در سطح یک خس دزد پایان شده است و این کار او نشان میدهد که شاید هم سابقه او یک خس دزد بوده باشد. حیف که به گفته دوست دیگر ما، ( شیر درقفس است و موش رول شیر را بازی میکند ) آیا خبر داری که ملم عطا در وقت رسول پهلوان با پوشیدن چادری زنها از مزار گریخته بود!!! خدا ترا و ملم عطا را انصاف بدهد.
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان 16 مارس 10:19, نويسنده:
    Hazara
    سلام بسیار به عصبانیت نویشته ای.فکر کنم زیاد زورت داده. تو فقط سخنگوی عطا یا تاجکان باشی. و اینطورعمومی خطاب کردن چون به گفته تو شما چپاول گران آثار تاریخی از چه وقت بدین سو آثار شناس شدید فکر کنم چقدر بدبین و قوم پرست و لسان پرست و فاشیست بودن تورا نشان میته. پس فرق تو یک فاشیست تاجک و یک فاشست افغان جیست؟ و آیا تو واقعا میدانی که به قوم که تو فکر میکنی مربوط هستی باشی؟ آیا خون که در شریان هایت جریان دارد خون یک تاجیک هست؟ پیش از آنکه به چنین مفکوره های بپردازی لطفا نخست هویت اصلی خودت را روشن بساز. اگر تورک ها در جریان جنگ خرابی های کرده اند از سوی دیگر هم اثار مانند روضه مبارک باغ بابر تاج محل هم ساخته اند. شما جه ساخته اید و یاحالا نگوی که آنها مغل بودند که دنیا بالایتان میخندد.موفق باشی
    در اين سايت می توانيد مطالب، نقد و نظر، عکس، کارتون، صدا و تصوير مرتبط با اين موضوع را ببينيد : اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان 17 مارس 07:27, نويسنده:
    Mohammad nuur
    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان - محمد نور اینجانب محمدنور، اعتراضیه فوقالذکر را تأیید و حمایه مینمایم ، همچنان نوشته آقای هزاره را با تمام معنی تأیید میکنم، اما اظهارات مزدا نام متعصب وخوش آمدگوی والی را تقبیح میکنم. مزدا نام مذکور از جمله اشخاصی معلوم میشود که از سمت جنوب یک لقمه نان پالیده به سمت شمال امده صاحب نا ن نمک شده ونمکدان را میشکنانند به صاحب خانه تهمت میکند مانند اقای معلم عطامحمدنور میخواهد لوحه سنگی یادگاری از ترمیمات روضه مبارک را که از اهالی ولایات شما ل به سرکردگی جنرال دوستم صورت گرفته بود، سنگ های مذکور را دزدیده است، ارادتمندان حضرت شاه ولایت مآب علی کرم الله وجه و اهالی ولایات شمال را مأیوس و متاثر ساخته نیت والی مذکور از بین بردن آثار تاریخی تورک تباران است. درباره عطا محمدنور گفتنیها زیاد است در وقت لزوم آن درآینده تذکرخواهدرفت. آقای مزدا! در حق جنرال دوستم تهمت و بهتان از روی تعصب گفته یی، اگرجنرال دوستم مجرم است یکنفراست ازقوم اوزبیک است تورک تباراست. اما ازقوم شما صدها نفراست امثال گلب الدین حکمتیار، شاه نوازتنی، گلاب زوی، جمعه خا ن همدرد، سیاف ،حقانی طالب های متعصب وحشی وغیره، ما دشنام دادن یاد نداریم تو به هرقوم قبیله منصوب باشی د و و دشنا م تو نثار رهبر های قوم شما با د. آقای مزدا! امروزبعضی اثار تاریخی و فرهنگی که ازدست حکمرانان یغماگرقوم گرا درین دوصد سال اخیر درافغانستان امروز باقی مانده همه ازکارکردهای تورکان بوده و آنها قدر آثار تاریخی را میدانند. ازشما چپاول گرا دراین دو صد سال چه دارید ؟؟

    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان15 مارس 19:23,
    نويسنده:
    hazara
    سلام!
    ماشاالله شنیده بودم که تورک ها و هزاره های افغانستان بیدار شده اند اما باورم نمیشد. نخست خود کابل پرس از ابتکارات تورکان هزاره بوده و بعدااین مقاله زیبا شاهد بیدار شدن آنها است. تورک ستیزان باید بدانند که هزاره و ازبک امروز مردمان ۴۰ سال پیش نیستند وحالا مانور سیاسی را خوب درک میکنند.
    این اولین بار نیست آقای عطا با سو استفاده از چوکی چند روزه اش به فرهنگ ستیزی تورکان دست میزند بلکه چندی پیش لیسه اولوغ بیگ آن دانشمند بزرگ تورک در ولایت بلخ را بنام خود کرد اما در آنزمان تورکان البته خموش بودند که عطا کارنامه اخیر را بدنبال آن انجام داد تا نبض تورکان و هزاره ها را معاینه کند طوریکه یهودان هرسال با کارهای خلاف اسلامی چون چاپ کاریکاتورهای حضرت محد نبض مسلمانان را معاینه میکند.
    از فدراسیون اظهار سپاس که متوجه چنین عمل خصمانه دشمن شان شده اند و امید که اگر در صورت عملی نه شدن تقاضات به هشدارهای خود عمل کند در غیرآن ازین کارها زیاد خواهد شد و این فدراسیون خواهد بود که به گونه عامل این کارها تلقی خواهد شد. در حقیقت در ولایت جوزجان هم چندی پیش پوستری از جنرال دوستم رهبر محبوب ازبکها پس شده بود که پس از تقاضای مردم پوستری نسبتابزرگ دوستم دوباره نصب گردید.
    همچنان تورک ستیزان در جوزجان چندپیش خواستند تا نامهای عده از سرک ها و چهار راهی ها را بنامهای نمیدانم ای بابا و او بابا نامگذاری کنند فقط که تورکان هیج بابای ندراند تا با نامهای آنان گذاشته شوند درحالیکه بابا های آنها در دربارهای پادشهان تورک سیاست را آموخته بودند و کسانی بابا شده اند که در کشورهای دگر مانند هند بنام های قاتل و دزد یاد میشوند.
    این همه کارها در عدم موجودیت جنرال دوستم صورت میگیرد. در عدم حضور شیر پیشک هم خودرا در آینه شیر میبیند. امید فدراسیون در آینده اعمال آنعده تورکان را که باعث تخریب امانت های فرهنگی دگر اقوام میشوند نیز محکوم کند. موفق باشید. و از عدم نکته گذاری در بعضی جملات معذرت زیرا نمیدانم در زیر کدام کلید قرار دارند.
    در اين سايت می توانيد مطالب، نقد و نظر، عکس، کارتون، صدا و تصوير مرتبط با اين موضوع را ببينيد : اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان16 مارس 06:59, نويسنده: يک خواننده اين مطلب
    دوست عزيز مزدا:همقماشان شما وقتيکه حقوق ديگران را نقض ميکنند شما ها به جای اينکه اشتباهات همقطاران تانرا جبران کنيد و يا معذرت خواهي کنيد فکر ها را منحرف ميکنيد. مثلاُ در اينجا بحث سر ژنرال دوستم نيست بحث سر اين است چرا تابلو که به زبانهای غير پشتو بوده ناپديد شده است. باز هم خدا را شکر که اينرا هم گردن ايران ننداختيد.
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان16 مارس 07:32, نويسنده: داود
    قدم کنونی که برای از بین بردن این کتیبه ها گذشته شده است یکی از سلسله کار های رهبری اقای عطا مسعود خاین است که در افغانستان مسایل چون ازبک پشتون تاج هزاره را به منظوری گرفتن قدرت و خود نمایی همیشه در سیاسیت هایش کار میگرفت و در جنگ ها مردم مظلوم شمالی را در مقابل پشتون ها هزاره ها میجنگاند و میگفت اگر شما جنگ نه کنید این اقوام شمارا پای مال خواهد کرد و اکنون این شاگرد وفا داری ان خاین ملی دست به این کار در ولایت بلخ زده و با استفاده از قدرت فعلی میخواهد ریشه دیگر اقوام را از این ولایت بر چیند . در گذشته وی دست به قتل اشرف رمضان نماینده مردم هزاره در ولایت بلخ ،قتل چندین قوماندان ازبک و گرفتن جای داد انها و همین اکنون دشمنی با جمعه خان همدرت یکی از سران پشتون اقدام کرده و در این ولایت بر خلاف منافع ملی و تصویب قانون اساسی دست به این کار های زد ملی و همبستگی مردم در این ولایت میزند
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان16 مارس 07:53, نويسنده
    : Abdul Rahman
    khob ast shuma uzbak ha ba tajik ha etminan kardid wa ba onha dar yak sangar jang kardid khoon dadi moqawamat kardid.. ein ast padash aan
    agar neem komak ki shuma ba tajik ha kardid ba ma pashtoon ha mekardid dar loya jirga ray medadem ki zaban uzbeki zaban 2 afghanistan shavad..
    ale khob shud ki baretan malom shud ki shuma estemal shudid meshawid ta waqte ki pokhta nashavid ..
    A.Rahman Kabul
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان16 مارس 08:43, نويسنده: م م
    اقای تحت نام مستعار هزاره که تبصره گذاشته اند..
    شما حق ندارید تحت نام یک قوم به کامنت مشخصی در موضوعی دست بزنید زیرا شاید این تبصره شما یک قوم ی دیگری مورد انتقاد قرار بدهد که در نتیجه دیگران را به تحریک در مقابل تمام مردم هزاره وادار نماید..
    شما حق انتخاب نام مستعار را دارید ولی نه ان نامی را که حیثیت یک اقلیت و یا اکثریت قومی را تحت سوال ببرد و این بسیار نامردانه است....
    لطفا در اینده از بردن نام مستعار هزاره در تبصره هایتان پرهیز نمایید..
    و من صد در صد میفهم که شما هزاره نیستید و اینکه چه منظور دارید بسیار روشن است..تشکر
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان16 مارس 09:53, نويسنده: دردمند
    شما ترکان قوم پرست نه وطن پرست و آقای عطا تاجک پرست و گلبدین و ملا عمر پشتون پرست و محقق و خلیلی هزاره پرست همه از یک آبشخور فکری استعماری بر خواسته و افغانستان را تباه و برباد کرده اید تا به کی این ملت مظلوم را فریب می دهید و جیب های تانرا از دالر باداران تان لبریز می کنید به نرخ روز می خورید و تشناب می روید آیا از لعنت و نفرین تاریخ هراس ندارید؟ و از روزی نمی ترسید که گور های بویناک تان به محکمه کشانده خواهد شد؟ حال بدونید خر های تانرا تا بیداری این ملت تباه شده و سر انجام روزی خواهد رسید به رنگ نارنج .
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان 16 مارس 20:27, نويسنده:
    Afrasiab
    جناب دردمند، درد شما بسیار زیاد است ولی منطق شما کم است. شما ادعا کردید که تو رک ها قوم پرست هستند مگر وطنپرست نیستند. باید شما بدانید که تا وقتیکه یک مردم قوم خود را دوست نداشته باشد، او نمیتواند ملت خود را دوست داشته باشد. ما و شما را شعار های خشک بی اساس و بی پایه و غیر عملی تباه کرده است، خوش داریم که لاف بزنیم و گزافه گویی کنیم. قوم پرستی حق مسلم هر تورک، تاجیک، پشتون و هر کس دیگر است. اما اینکه گفتید تورک ها وطنپرست نیستند، این گپ بی منطقی شما را نشان میدهد. اگر تورک ها وطن پرست نمیبودند، این همه تمدن شرق از کجا آمد!!! تاج محل یکی از عجایب هفت گانه جهان بشمار میرود که درباره ساختار آن تا هنوز علمای معاصر تحقیقات میکنند، هفت قرن پیش در غزنی پوهنتون وجود داشت، این دست آورد کی بود!!! آثار تاریخی بلخ، هرات، چهل زینه قندهار، باغ بابر و صدها آثار تاریخی، مساجد و معابد در هند و پاکستان، این همه را چه کسی بنا کرد!!! صدها شاعر بلند مرتبه که نامهای آنها در جهان مشهور است، به دربار کی ها رشد کردند!!! زبان فارسی از برکت کدام پادشاه به نیم قاره هند برده شده و رسمیت داده شد!!! آیا میدانید که بعداز سقوط امپراطوری تورک ها گلیم زبان فارسی از نیم آسیا برچیده شد و امروز منحط به دونیم مملکت است ( ایران، تاجیکستان، افغانستان ) در تاجیکستان هم نوشتن را اصلاً یاد ندارند و گپ زدن به تاجیکی هم نیم آن روسی است. و در حقیقت زبان فارسی در یک و نیم مملکت محدود شده است و در آینده نیز اگر این زبان از آله برتری جویی بودن خارج نشود، عاقبت آن خراب است. به هر حال من میتوانم بسیار مثال ها را برایتان یادآوری کنم که نشاندهنده آن باشد که تورک ها درین سرزمین تنها و تنها خدمت کرده اند، و ملت ساخته اند. تا آن زمانیکه جلو قدرت از دست نادر افشار تورکمن تبار خطا خورد و به دست احمد خان ابدالی رسید. اما پیش از آن دو هزار سال تورک ها در شرق و غرب آسیا و اروپا حکومت کردند، آبادی کردند و خدمت کردند. قابل یادآوری است که گفته شود، در زمان جنرال دوستم همچنان کابل در زیر آتش میسوخت ولی در مزار زخم های مردم مظلوم که از کابل میگریختند التیام میافت و هزاران روشنفکر از دم تیغ ربانی و مسعود توسط همین جنرال دوستم نجات داده شده و به کمک مستقیم آن از سرحد افغانستان با اوزبیکستان با فامیل هایشان عبور داده شدند. ساغ و سلامت باشید افراسیاب
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان 17 مارس 03:03, نويسنده: درد مند
    آقای افرسیاب از منطق و دانش شما آگاه شدیم که هنوز چتلی دوستم را به روی تان می مالید و ما با فردی که تا هنوز به لکه ننگ مردم قهرمان ترک کشور ما (دوستم ) جنایت کار وفادار باشد حرفی و سخنی نداریم وای به حال شما که ننگ ملیت بزرگ و مدنیت بزرگ ازبک ها را نمی دانید
    دردمند
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان 17 مارس 09:02, نويسنده:
    Afrasiab
    آغای دردمند! درد شما زمانی دوا خواهد شد که حد اقل اخلاق گفتگو را یاد بگیرید، دنباله رو نباشید و مستقلانه قضاوت بکنید و چیزی بنام وجدان هم داشته باشید که به نزد خود از گفته های خود کجالت بکشید. ما همه از عقب پرده ها و با نامهای مستعار صحبت میکنیم و هیچکس همدیگر را نمیشناسیم و میتوانیم هرگونه گپ های لچکی و بداخلاقی را بنویسیم، اما درینجاست که اگر وجدان سالم داشته باشیم، همین وجدان باعث میگردد که ما از گپ های کوچگی و لچکی خود خجالت بکشیم. اما کسیکه مثل شما از عقل و منطق فارغ باشد دردمندی خشک و خالی نه به درد خودتان میخورد، نه به درد فامیل تان و نه هم به درد وطن و اجتماع. خدا حافظ شما
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان 18 مارس 13:40, نويسنده:
    Nasruddin Aimaq
    معلم عطا سنگ های اختطاف کرده گی خود را دوباره به روضه مبارک مسترد کرد، این بزرگترین پیروزی مدافعین فرهنگ دوست افغانستان میباشد که در داخل و خارج عمل خاینانه حاکمان بلخ را تقبیح و از حقیقت دفاع کردند. این عمل شرم آور سیگنالی است برای تمام کسانیکه با فرهنگ و تاریخ میجنگند. من این پیروزی را به تمام هموطنان فرهنگ دوست تبریک میگویم. شاید آقای مزدا و دردمند همین حالا از خجالت عرق بریزند.
    آقای دردمند و مزدا! من برایتان مشوره میدهم، پیش از آنکه شارلتانی بکنید و دوستم را دشنام بدهید، به چهار طرف خود بنگرید، حق را از باطل، صادق را از کاذب و خائین تشخیص بدهید، "بعداً موزه را بکشید". برای آن کسانیکه شما را به این قسم تربیه کرده است همچنان بگویید که این تربیه سالم نیست. آیا کدام گفتنی دارید بس
    بفرمائید، ما سراپا گوش هستیم.
    به امید پیروزی حق بر باطل
    در اين سايت می توانيد مطالب، نقد و نظر، عکس، کارتون، صدا و تصوير مرتبط با اين موضوع را ببينيد : http://ffta1.com
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    اعتراضیه فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان16 مارس 10:24, نويسنده: لغمانی
    آقای مزدا یا مزدور سلام. از نویشته ات معلوم است که پول، پشتونولی،پخپلسری،را خوب دوست دارید.دیده میشود که با دزدیدن سنگهای روضهً حضرت علی کرم والله وجهه،پخپلسری تانرا آشکارا ساختید. باید تذکر شد که، شما وهمپنان پخپلسران دگر تان نمیتوانید با چنین اعمال وحشتگری مانع هویت های سائیر افوام غیر پشتون شوید،چیزی را در بدل جز نفرت وانزجار مردم وجامعه تمدن پرورنصیب تان نخواهد شد.سنگ پیدا میشود وروی دزد برای ابد سیاه باز هم سیاه تر از اول.
    پاسخ شما به اين نقد و نظر

    zondag 15 februari 2009

    نظریات خوانندگان در مورد اعتراضیه ففتا در نامگذاری های شهر شبرغان - مأخذ: سایت آریانا نت

    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد
    !!!
    نظرات يكشنبه ۲۰ دلو ۱۳۸۷ در ساعت ۰۵:۳۹ اسم : عبدالله يعقوبي محل سکونت : :نيويارك ایمیل
    برادر از کرزی جلب توجه خواستن دراین مسا’له مانند اینست که از زیر باران برخیزی وزیر ناودان بنشینی کرزی دهن مرده خودش مادر فساداست که همه این طور افراد را بدور خود جمع کرده.متا’سفانه نماینده هاصاحبان نیز بالای دستهایشان نشسته اند و دهن هایشان را از ترس اینکه سرما نخورند بازنمی کنند یا بقول معروف شله خودرا میخورند وگذاره خود را میکنند.دوای این درد استبداد بقول شهید بلخی "جوانان درقلم رنگ شفا نیست دوای درد استبداد خون است

    " نظرات شنبه ۱۹ دلو ۱۳۸۷ در ساعت ۰۷:۳۶ اسم : حكمت الله محل سکونت : :شبرغان ایمیل :
    کسانیکه این دسیسه را به راه انداخته اند باید بفهمند که جوانان ازبک وترکمن اکنون هوشیار هستند و به آنها اجازه نخواهند داد تا به زور هر چیز را بقبولانند و اقوام ساکن در سمت شمال متحد و یک صدا بوده و خوهان از این هستند که افغانستان تنها به یک قوم وقبیله تعلق نداشته و تمام افراد ساکن در این خطه خق مساویانه دارند پس خواهشمندیم تا موصوع از طرف بزرگان قومی درنظر گرفته شود و تامهای اسطوره های ترک زبان را در این خطه ترک نشین مانند مختومقلی فراغی و غیره استفاده نمایند.به امید یک افغانستان آزاد و دور از تعصب گرایی و قوم گرایی.
    نظرات پنجشنبه ۱۷ دلو ۱۳۸۷ در ساعت ۰۷:۰۷ اسم : عزیزی محل سکونت : :کابل ایمیل :
    نفرين مي فرستم په كساني كه ميخواهند پاې افغانستان را ملكيت شخصي خويش ميدانند درحاليكه همه اي اقوام افغانستان داراي تاريخ بسیارکهن دادرد.
    نظرات پنجشنبه ۱۷ دلو ۱۳۸۷ در ساعت ۰۷:۴۴ اسم : عمران محل سکونت : :محل سکونت ایمیل :
    لطفا نگزارید که شتر چرانان قبیله سالار بار دیگر افتخارات تاریخی تانرا با نام های گوسفندان وشتر های خود عوض نمایند. مرگ بر بیات که بخاطر رسیدن به قدرت همه چیز فروش شده است. نام رهزنان ودلالان چون میرویس واحمد ابدالی وامثالهم دیگر هرگز بالای ما قبولانده نخواهد شد. ما برای حفظ هویت تاریخی خود میرزمیم. مرگ بر فاشیستان مانند رفیع ویون ولیوال وعصمت قانع واحدی وملالی شینواری وان پست دلال زاده های تلویزیون شمشاد.
    نظرات دوشنبه ۲۱ دلو ۱۳۸۷ در ساعت ۰۹:۱۳ اسم : فهيم محل سکونت : :كابل ایمیل :
    سلام و احترام به تمام دوستان وعزیران کی درنام گذاری جاده نظر نوشته کرده اند:حق خاستن به دشنام زدن حاصل نمیشود کوشش نماید که خون سردی خود را حفظ نماید . و دیگران را به نام های چون و چرا اصلیت خود شخص را نشان میدهد . خصوصاَ درموضعات کی رهبران قومی مشران قوم هستند . میرویس خان هوتکی احمدخان ابدالی غزنویان مولاناها فارابی ها .... تمام افتخارات این وطن هستند ولی تاسف به انعده مردمیکه به این نوع تعصبات دامن میزند وبه این نکته اکتفاکرده که روز شود مثل امریکا یکی از اقلیت ها کم وکم درافغانستان برتخت سلطنت نشسته و همه ما قسمیکه زندگی داریم و زندگی کنیم هوشیار باش که درین سفر دشمن ترا غافل گیر نکند .با احترامات
    نظرات چهارشنبه ۲۳ دلو ۱۳۸۷ در ساعت ۱۵:۰۰ اسم : مطيع آرينپور محل سکونت : :محل سکونت ایمیل :
    باید این جاده های مشهور بنام هر آدم شهید که مربوط هر ولایت است نامگذاری شود, تا مردم از یاد آنها غافل نمانند و بیاد آنها دست به دعا باشند... و این تصمیم جز از تعصب آقای کرزی را دربرابر تمام اقوام کشور نشادهی میکند... باید برای نمایدهای خوبتری رای دهیم. آنانیکه میخواهند برابری وصلح و آزادی اسلامی را خواهان اند..."آرینپور"دانشجو علوم سیاسیوروابط بین المللی
    نظرات چهارشنبه ۲۳ دلو ۱۳۸۷ در ساعت ۱۵:۰۸ اسم : آرينپور محل سکونت : :اسلام آباد ایمیل :
    این جاده های بزرگ باید بنام های قهرمانان همان شهیدان باشد که مربوط به همان ولایت میشود... و میتوان یک یادهانی خوب برای مردم باشند و مردم نیز بیاد آنعده قهرمانان دست بدعا باشند... چه ضرورت این است که خانان خائن را در شمال نیز نامگذاری کنند. بس است جنوب را بخون آویختند این جناب های بی هدف و به مورد...این عمل باید جلوگیری شود. این کار اشاره بر اینست که این بار برای این چنین مزدوران تعصب (کرزی)رای را ندهیم...
    نظرات سه شنبه ۲۲ دلو ۱۳۸۷ در ساعت ۰۳:۵۸ اسم : پيمان حكيمي محل سکونت : :كابل ایمیل :
    برادران شمال من شما که در طول 30 سال با هر نوع فاشیزم و ملیت پرست مبارزه و مقابله کردید و شکست دادید حالا نمی توانید که مبارزه نماهید .مردم شمال از خود شخصیت های دارد که تمام جهان انها را میشناسد پس چرا چهاراهی ها به نام های شخصیت های مشهور مردم های شمالی ما نشود .بنده امید دارد که رهبران جهادی سمت شمال ما هر چه عاجل در این زمینه اقدام نماهید ورنه پشیمانی سود نخواهد داشت .تشکر

    نظریات خوانندگان در مورد اعتراضیه ففتا در نامگذاری شبرغان

    مأخذ: سایت کابل پرس
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد4 فوريه 11:47, نويسنده: Ahmad Kabulistani You guys asking corrupted Karzai to stop unfair names, he is the supporter of illegal Afghan Melat gang that gang is in the back of all plots, just by people’s power you can stop all unfair actions and bring back the original names. Kill the plots of Afghan Melat gang
    Ahmad Kabulistani
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    چرا کل ترکستان را پشتونستان نام گذاری نکنند؟4 فوريه 12:22, نويسنده: خروش حریت چرا کل ترکستان را پشتونستان نام گذاری نکنند؟ وقتی ازبکها و ترکمنها بسان گوسفندان رام آرام و ساکت هستند چرا نکنند؟ وقتی تاجیک ها آنقدر در لودگی و خریت شورای نظار گیر افتاده اند که نام یک محله هزاره نشین در مزار را جاده امیرعبدالرحمان نام مانند، عطای تاجیک اینکار را می کند، چرا نامها را تغییر ندهند؟ وقتی همه خواب رفته اند وسران شان در فکر پول و زن نو است و روشنفکران شان برای آنکه هم پیاله های پشتون شان را از دست ندهند خودرا "افغان، افغان" می کنند، چرا نامهارا تغییر ندهند؟؟؟ نوش جان پشتونها که می خورند و می کشند و دیگران را بسان غلامان سوار می شوند. که غیرپشتونها خوابند و خرند و خمار... سزای مردم که نسبت به سرنوشت و قومش حساس نیست چنین بادا!!! هر روزی که از خواب بیدار شدی و به خودت و به انسانیتت و ازبک بودن و هزاره بودن و تاجیک بودنت واقف شدی و خود را انسان وبرابر هر بشری دیگری حس کردی، آنروزی که زنجیر غلامی و طوق لعنت افغانیت را از گردنت پاره نمودی خودت شدی محله تو نام اسطوره های قوم خود را خواهد داشت... تا آنروز خرباش! خواب باش! غلام باش! و افغان باش!! پاسخ شما به اين نقد و نظر
    چرا کل ترکستان را پشتونستان نام گذاری نکنند؟ 5 فوريه 06:48, نويسنده: مزاری دوست عزیز آقای خروش !
    با تائید فرموده های تان ، آقای بیات پروژه دراز مدت آمریکاییان است که بخاطر روز مبادا پرورش می یابد . ایشان باخیرات چند بوری آرد و کمپل و ساختمان چند شفاخانه و مسجد و مکتب از بودجه اوپراتیفی cia توانسته اند دلهای مردمان گرسنه شکم اوغانستان را بدست بیاورند . ایشان آهسته آهسته با این خیرات های خود چنان بدلهای توده ها جای گرفته اند که در حال و آینده ها هر چی را که بخواهد میتواند بالای مردم پابرهنه و گرسنه شکم اوغانستان به بسیار ساده گی بقبولاند. همین اوغان بیسیم در شهر مزار شریف نه تنها که بنام امیر عبدالرحمن ، نادر خان ، احمد خان ابدالی وحتی بنام قاتل مردم شهر محمد گل مومند نیز جادۀ را نام گذاری کرده است . آقای بیات ! حال مردمان این سرزمین بیدارند و زمان آن گذشته که پشتو تولنه به زور بالای شان قبولاند میشد . نگذارید نام حاتم طائی را که با خیرات های خودکمائی کرده اید فاشیستان قبیله از شما بگیرند و بد نام تان بسازند .گرسنه نگه داشتن ملت ها سیاست استعمار گران است ، و آقای بیات با یک بوری آرد خیراتی خود فقط اشک پاک میکند . من به آقای بیات اگر واقعأ دلشان میخواهد که واقعأخدمتکار مردمان این سرزمین باشند با امکاناتی !! که بدست دارند یک قطعه شعری را مینویسم :
    سرشک از رخم پاک کردن چی حاصل ؛؛؛؛ علاجی کن کز دلم خون نیاید
    با نام گذاریهای بی مورد و نفاق افگنانه دامن خود را در جمع روشنضمیران این دیار لکه دار نسازید ، ورنه مردم به ماهیت اصلی تان پی خواهند .
    آقای خروش !غلام شدن و نوکر بودن هم در شرائیط امروزی یک هنر است که ما خراسانیان از آن بی بهره ایم . اگر احیانأ صدای عدالت خواهی را سر دهیم توسط انتحاریون اسلامی به سر وقتت ما میرسندو بخاطر کشتن ما جایزه ها قرار میدهند و اگر خاموش باشیم نام سردارن آدم کش بالای ما تحمیل میشود و فرهنگ ما به تاراج میرود . یگانه راه بیرون رفت ازین مهلکه بیداری و خود آگاهی مردمان این سرزمین است که خوب را از بد و راست را لز دروغ منفی نمایند . وظیفۀ وجدانی و رسالت تاریخی روشنفکران این سرزمین است تا در افشای سیاست و چهره های فروخته شده گان خاموش نباشند و مبارزۀ بی امان داشته باشند .
    ب
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد4 فوريه 17:06, نويسنده: بهرام چوبین اوغان بیسیم ، چهره ی اوغانیتش را روشن ساخت
    در برنامه ازبیکی تلویزیون نور، شنیدم که با تآسف وهزار بار تآسف ، قبیله سالاران شیونیست واوغان بچه های مومندی به ابتکار خود فروختگان وپول پرستان اوغان بیسیم ، و شاید دستور حکومت مزدور وقومگرایی « کرزی فاشیست واوغان ملیت شیونیست» دست به جعل وتغیر نامهای تاریخی ومردمی مناطق شمال کشور زده اند وبجای نامهای تاریخی مانند گذشته ، نامهای را تحمیل کرده اند که هرگز با بن وبیخ مردمان بومی آندیار آشنایی وسازگاری ندارند؛ فاشیزم به یاری خود فروختگان محل وتحمیق سازی هم میهنان ساده وپاک اندیش مناطق ، دست به یک حرکت ظالمانه ی زده اند که تکرار تاریخ جفا ونیرنگ قبیلوی را برسر مردمان شمال، غرب ومرکزی خراسان کبیر( اوغانستان امروزی) برای بارها تجربه میکنند وباز از فقر ودرماندگی اقوام شریف کشور سوی استفاده مینمایند ونامهای تاریخی که باقی مانده اند را بیشرمانه تغیر میدهند ونمایندگان مردم، با تآسف در پارلمان روی این مسایل چیزی به زبان نمی آورند وکسی یافت نمی شود که از اوغان بیسیم بپرسد که تحت هدایت کدام خایین دست به این جعلیات فریبنده زده است؟ هموطنان گرامی ! بدانید وهوشیار باشید که گردانندگان اوغان بیسیم در ظاهر اگر کسان دیگر هستند ، در پشت پرده شیونیستان اوغان ملتی وخلقیان آدمکش ومزدوران غربی وآی ایس آی پاکستان قرار دارند. درود بر آن راننده انگلیسی که با نصب شعار غیر دینی اش، دست از رانندگی کشید وبندگی را نهی گفت؛ ولی این شرکت پول پرست واز خود بیگانه، بخاطر مشت پول حرام ، درعمل نا شایسته جعل وتذویر خودرا شریک ساخته ویکبار دیگر در بی هویتی مردمان غیر پشتون شریک جرم حساب میشود ودر تاریخ آینده ، لکه ی ننگ جعل را بدوش خواهد کشید ! تعجب دراینست که، مردمان با شهامت شبرغان تاریخی ، چگونه در انجام این کار نا روا واکنش ملی از خود نشان نداده اند؟ کجا اند آن یلان خود شناخته ؟؟ کجا شد یار تاریخ گذشته ؟؟ چرا پشتون کوت؟ برما گذارند؟ گذر اوغانی را در ما بکارند؟ چه شد هرات، سبزوارت کجا شد؟؟ کهندژ قلعه قیزلت کجا شد ؟؟ خراسان ! ابر اوغان بر سر تو ؛؛ زدوده مهر انسان از سر تو ؛؛ هنوز ما خواب ودشمن در کمینست ، هنوز ما کورو دشمن تیز بینست ؛؛ هلا ! اوزبیک وتاجیک وهزاره !! چرا بی حس شدید و بی گزاره ؟؟ سدها سال بگذشت ما همانیم ؛؛ رمق نا آشنایی قلب وجانیم ؛؛ به هوش اییم وپس گیریم حق را.. ببندیم درزهای تیره شق را... از تمام وطنداران وطن دوست تمنا دارم که دراین ترفندهای تازه به نیرنگ کشیده ی قبیله سالاران فاشیست وچوچه های مومند ونادر غدار و داود دیوانه ، شهامت خویش را نبازند وبا دلیری وخردگرایی در جهت گرفتن حق خویش دست به نافرمانی مدنی بزنند وجامعه جهانی را از این جعلیات فاشیزم با خبر سازند ودست بدست هم داده ، مانع این کارهای ناروا ونا ملی شوند؛ در غیرآن هویت مارا جعل ساخته اند وسرزمین مارا جعل ساخته اند واینبار کوچه وبندر وشاهراه ونامهای تاریخی وملی وبومی مارا جعل واز بیخ وبن بر میکنند وبعد از گذشت چند دهه، نسل اینده ی ما برما تف خواهد کرد که چرا در برابر این ظالمان نیستادیم؟ مانند اینکه من شخصآ از کسانیکه در تغیروجعل سازی، نامهای سبزوار تاریخی، قزل قلعه ، بوینی قره ، وهزاران دیگر از خود واکنش نشان ندادند وتاریخ مارا زیر پای قبیله ساختند ، رضایت وجدانی ندارم وگذشتگان این دوره را بزدل وسبکسر وهویت گریز میدانم؛ نمایندگان راستین مردم بی دفاع شمال وسایر مناطق ! این رسالت شماست که صدای برحق مردم شوید وجلوی این تبهکاریها را بگیرید . دانشمندان گرامی! اگر شما خاموش بنشینید ودست بالای الاشه منتظر معجزه باشید، تاریخ شمارا نخواهد بخشید ؛ با قلم وقدم در رسانه ها اعمال شوم جعلکاران حکومت قبیلوی کرزی را تقبیح وسرزنش نمایید ومردم را به بیداری وهشیاری رهنمایی بدارید.هرکسی که دراین باره غفلت میکند وبه قدر توانش کاری نمیکند؛ بدون شک خایین به فرهنگ وهویت خویش است . در چند ولایت پشتون نشین ، از شخصیتهای تاریخی دیگر اقوام ، جاده ویا کوچه ویا شاهراه بنام آنها ، نامگذاری شده است؟ آیا دیگر اقوام بدون شخصیت هستند؟ ویا احمد خان ابدالی که هرگز جوانیش را دراین سرزمین نگذشتانده است وجوانیش را در دربار نادر افشار تیر کرده وآنهم با تآسف در پرده ی بدنامی ؛ ویا میرویس خان کی است ؟ افسقال قبیله ورهزن ویرانگر وکتابسوز فرهنگ ستیز ؛ ویا اکبرخان کی است؟ پسر کسیکه وطن را به انگریزها فروخت وخودش هم با اشاره قطی نسوار پدرش دست از مخالفت با انگریزها کشید ودراین وطنفروشی سهم گرفت ؛ چه ارزش دارند که نامهای تاریخی گوزگانات را بنامهای منحوس آنها می گذارند؟ تنها در جوزجان صدها شخصیت تاریخی ودانشمند هزار ساله وجود دارد که تمام گوشه وکنارش را نامگذاری کنند، بازهم است که باقی بمانند ؛ ای مردم غیور بیدار شوید واز خود دفاع کنید ؛ فرزندان شمارا این فاشیستان انسان ستیز به گلوله نبستند؟ اینها بالای هیچکس رحم ندارند، تاریخ ، ادبیات، هویت ، منطقه وکشور وزبانهای تاریخی ، همه وهمه توسط این اژدهای جعل جریحه دار شده اند وکوشش کرده اند که ، دیگرانرا مانند خودشان بی ریشه وبی هویت وبی اساس بگردانند ویا اساس دزدی نمایند ؛ لوایح این جعلکاران مستبد یار وبیگانه با این منطقه را بر کنید وبخودشان ببخشید تا در مناطق غصب شده جنوب وشرق نصب کنند وافتخار نمایند. اگر ما این پایه گذاران استبداد را نمی شناختیم ، ممکن بر ما تحمیل میکردند ، خوشبختانه فرزندان امروزی با هوشیاری وابتکاریکه دارند، این باباهای جعلی وبدنام بی اخلاق را شناخته اند وجاده ایکه بنام این بد نامان نامگذاری شود، توهین به جاده ومنطقه میدانند واین کسانیکه ازشان نامبردم ، اصلآ سزاوار لعن ونا سزا هستند، زیراکه هیچ خدمت ، بجز خیانت نکرده اند. این احمد خان ابدالی یا افشاری بهتر است گفت ، چه حق داشت که جنده ی پیغمبر اسلام ص را از بدخشان بدزدد وبه قندهار ببرد؟ این است صفت بابای که یک هندو ومسلمان از دستش آرام نبود ورزقش را از طریق رهزنی وتجاوز به دیگر مناطق بدست می آورد. چگونه جاده را بنام چنین شخص بدنام وبدکاره نامگذاری باید کرد؟ از اقای استاد شهرانی وهمه قلم بدستان فرهنگ وتاریخ کشور خواهشمندم که، با یک سخنرانی تلویزیونی اکتفا نکنند ومردم درمانده ما را بیدار سازند وانگیزه بدهند تا توان دفاع از حقوق خویش را داشته باشند. به امید بیداری هرچه بیشتر مردمان خراسان بزرگ( اوغانستان امروزی) خداوند یار وطرفدار عدالت اجتماعی وبرابری ملی وتفوق حق بر باطل هست ، بدون درنگ، حق خودرا از دهان شیر بگیرید واین قبیله سالاران روباه صفتانی بیش نیستند ! بهرام چوبین 1-2-2009
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 5 فوريه 02:11, نويسنده: عمران لطفا نگزارید که شتر چرانان قبیله سالار بار دیگر افتخارات تاریخی تانرا با نام های گوسفندان وشتر های خود عوض نمایند. مرگ بر بیات که بخاطر رسیدن به قدرت همه چیز فروش شده است. نام رهزنان ودلالان چون میرویس واحمد ابدالی وامثالهم دیگر هرگز بالای ما قبولانده نخواهد شد. ما برای حفظ هویت تاریخی خود میرزمیم. مرگ بر فاشیستان مانند رفیع ویون ولیوال وعصمت قانع واحدی وملالی شینواری وان پست دلال زاده های تلویزیون شمشاد. پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد5 فوريه 02:25, نويسنده: قلیچ آغا فکر میکنم هدف از حق و عدالت خواهی شورای ترکان حق آزادی تجاوز قوماندان های دوستم بالای ناموس مردم است مانند بچه قوماندان پاینده و امثال آن که بالای دختر صنف شش در مسیر راه مکتب سر پل آشکار تجاوز کرد. ننگ و شرم باد به نسلی که از چور چپاول و تجاوزات حمیدالله کجوک ها ، عبدال چریک ها، بادی دیوانه ها و رسول پهلوان ها که جز لکه ننک مردم ازبک چیزی دیگری نبودند به دفاع برخیزند . قلیچ آغا پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 5 فوريه 07:01 هموطن عزیز قلیچ آغا! چه باعث میشود که شما اینقدر عقده آمیز در مقابل "افغانستان تورکلری مدنی فدراسیونی" که یک حرکت فرهنگی حق طلبانه است و هزاران هموطن تحصیل کرده و با فرهنگ تورک افقانستانی را اعم از ازبیک، تورکمن، ایماق، عرب، بیات، اویغور...... در داخل و خارج کشور در محور خود جمع کرده است، با این عقده مندی برخورد نمایید؟ در هیچ جای این اعتراضیه نآمده است که این سازمان از قومندانهای جنایت کار دفاع مینماید. اگر نام شما که یک نام تورکمنی است واقعاً از خود شما باشد و بالای این نام تورکمنی تجارت نکنید پس معلوم میشود که شما تورکمن بوده و زیر نام تورک افغانستانی شناخته میشوید، اگر با جنرال دوستم ویا قومندانهای آن مشکلی دارید، این مشکل شخصی شماست و نباید یک سازمان با اعتبار فرهنگی را که هدفش جز خدمت به فرهنگ عالی و از دست رفته تورک های افغانستان چیز دیگری نمیباشد، متهم نمایید، راهیکه شما انتخاب کرده اید راه نادرست است، من به صفت یک عسکر فدراسیون مشوره میدهم که به دیدگاه خود تجدید نظر بکنید. عاقلان کاری نکند که انجامش پشیمانی باشد
    سرفراز باشید. محمد عالم
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد5 فوريه 04:08 سلامونه !
    1/ وزیر اکبر خان را کی نمیشناسد به افغانستان - ادمی بود که از ترس انگلیس ها برای همیشه به تاجکستان فرار کرده بود , احساسات ملی و غیرت افغانی او نبود , بلکه ملاکان روسیه بودند که میخواستند از وزیر و یا توسط وزیر افغنستان را به دست خود داشته باشند و یا در اینده به دست خود بگیرند به همین لحاظ او را دوباره به جنگ مکناتن فرستادند . تاریخ را خوب بخوانید - حالا پاکستان مشتری خوب بر وطن فروشان شده و دروازه خوده باز گذاشته بر هر کس که به قیمت ارزان تر از دیگری افغانستان را بفروشد . قبلاء روس ها نه تنها بر روی وزیر اکبر خرچ میکردند بلکه عبدالرحمن خان . حبیب الله خان همه خرایداری شده بودند از طرف روس ها . خو چه امروز اصل پشتون خو همو است که از زیر قید و بند پاکستان فرار نموده به ننگرهار و کامه و به شهر های دیگر افغانستان عودت نموده مثل که به خانه خود برگشته . پشتون امروز از شما کرده بد بخت تر است . کرزی و امریکا شما را سر ما میکشه ما را یا سر پاکستان و یا با تفنگ امریکایی میکشه . حالا ما و شما باید کاری بکنیم که , هم مار کشته شوه و هم سوته نشکنه .
    2/ ما از کمیته ( افغنستان تورگلری مدنی فداسیون ) عاجزانه تقاضا داریم که از بیرق افغانستان که سمبول دفتر ایشان است , ستاره نارنجی - کتاب سفید - و حلال ماه زرد , را بردارند . بنظر میرسد که این بیرق افغانستان نیست , بیرق کدام کشورء از جمله کشور های اتحاد جماهیر شوروی است که افغانهای خود شما انها را از بین برده و همه کشور های زیر سلطه روس ها را ازاد ساخته بود . باقی از توضیح که بر ضد اقدامات دفتر بیات و کرزی داده اید . بوی جنگ میاید که در صورت بروز ان پشتون های متمدن و چیز فهم با شما خواهند بود . دانشمندی این نیست که پشتون را به زور مهمان کوچه و پس کوچه های شهر های شما مینمایند . سیاست افغانی نیست و نمیباشد . این سیاست امریکایی است که خلیل زاد انرا به دور سفارت خود به افغانستان پایه گذاری نموده بود و در نتیجه ان , باید شما پشتون را بکشید و پشتون شمارا . هوشیارانه عمل کنید . وگرنه امریکا از شما طالب های درست خواهد کرد تا خبر شوید از خود , تا گلو در خون برادر خود خواهید . چمکنی .
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 5 فوريه 06:41 من یکی از هواداران ویا طرفداران فدراسیون هستم. برای برادر محترمیکه به نشان فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان انتقاد کردند و گفتند که این بیرق سمبول به به نشان شوروی میماند، میخواهم بگویم که شما اشتباح میکنید برادر گرامی آیا هیچ بیرق جمهوری های شوروی رنگ سیاه، سرخ و سبز را دارد!!! این رنگ تنها رنگ بیرق افغانستان است، شما باید بیرق وطن خود را بشناسید و فراموش نکنید.
    با احترام مراد بیگی
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 5 فوريه 09:26 مراد بیگی !
    چکمنی از رنگء بیرق گپ نزده . از ستاره و کتاب و حلال زرد رنگ انتقاد کرده که ( فدراسیون تورکلر ) به بیرق سیاه و سرخ وسبز افغانستان چسپانده اند . خواهش میکنیم که به بیرق افغانستان نه چیزی را اضافه کنید و نه چیزی را از ان کم کنید . باقی داستان نام سرک های شهر خود را مثل مسله داخلی به هر گوشه افغانستان نکشید . مشکل خود را نزد قومندان عطا برید و یا نزد جنرال صاحب دوستم . اکثر دوستان که به کابل پرس مجلس میکنند , به افغانستان نیستند و زیاد زیاد شاید به حال شما چند لحظه پرنگ بزنند , که درد شما را دوا نخواهد کرد . همچنان اگر دوستم و عطا نمیتوانند و یا نمیحواهند از حقوق شما دفاع کنند , بر خاست نمایید ایشان را و به جای ان کسی که به خوبی از فن " بز کشی " معلومات د اشته باشد جایگزین انها نمایید . این فورموله حتما کار گر خواهد بود هم بر شما هم بر تاریخ مناطق شما . با احترام - صنوبر .
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 5 فوريه 15:58 صنوبر جان! اگر بیرق افغانستان را که در زیر آن چقدر جنایات حیوانی توسط قبیله سالاران وحشی صورت گرفت و تحت همین بیرق انسانها سوختانده شده است، اگر اقوام غیرپشتون ازین بیرق استفاده میکند، به مفهوم به رسمیت شناختن استبداد غیرانسانی گذشته نیست بلکه ارج قایل شدن به صلح شکننده است و امیدوار بودن به آینده است که این بیرق ها و حامیان استبدادی آن توسط مردم سرنگون خواهد شد و یک جامعه عادلانه برقرار خواهد شد و اشخاص مثل شما که احتمالاً نیاکان تان به آن گذشته ننگین و شرمآور شریک است که آنقدر خشمگین ابراز نظر کردید، باید راضی باشید که هنوز این بیرق به نزد اقوام غیرپشتون مدار اعتبار است. شما اینطور برای مراد بیگی قرار نظامی و عسکری دادید، وای به حال آن فامیلیکه شما خانم آن هستید، معلوم میشود که از جبین تان عرق عدم تحمل دیگران میبارد و نمیتوانید اینرا تحمل کنید که صاحبان اصلی این مرز وبوم که تاریخ سه هزار ساله درین خطه جغرافیایی دارند دیگر مصمم هستند که به غژدی زورگویان خاتمه دهند. ما داستان سرک خود را در هر جاییکه لازم میبینیم درهمانجا مطرح وغاصبین فرهنگ مردم بومی افغانستان را نه تنها در منظر مردم عدالت پسند افغانستان بلکه به نزد جامعه جهانی معرفی و افشا خواهیم کرد. صنوبر جان دیگر مشوره دوستانه و صادقانه من اینست که کمی در نوشته های املایی و جمله بندی خود توجه نمایید.
    سلامت باشید بابر سرپلی
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 6 فوريه 03:01 بابر سریلی !
    از حمت و غیرت که شما در مقابل چند تا پای لچ نشان دادید در دور طلبه همه خبر دارند ." اکه " های مثل شما قابلیت بیشتر از این ندارند جز حرافی . بهر صورت از قیشقرق شما معلوم است که خبر های به شمال است . وگرنه هیچ وقت پشتون ها و یا دولت مرکزی همچو اقدامی نمینمود که از تغیر اسم سرک های تان شروع کند . حالا نقشه قطع قطغن را از افغانستان داشته اید و یا از کدام دولت بیرونی میخواستید که به نام کمک به این سر زمین داخل شود و یا به حساب حرف های طمطراقی که نوشته اید میخواستید انقلاب نماید . خلاصه دولت خبر شده و دست تان را از پشت بسته . ورنه در شهر کابل دولتی که حوصله پول جمع کردن را از دور دنیا را ندارد , کی میخواهد به جوزجان و میمنه برود و اسم سرک ها را تبدیل کند . و لی اهمیت ناگهانی زیر پرده فعالیت های فدراسیون دولت کابل را مجبور ساخته که اقدام نمایند ورنه حتماء شما میخواستید یک خط دیورند دیگر را از کوتل سالنک به بعد بکشید . این بود اصل پلان شما که خنثی شده است و حالا خود را به دنیا مظلوم وبیچاره معرفی کنید . زخمی .
    در اين سايت می توانيد مطالب، نقد و نظر، عکس، کارتون، صدا و تصوير مرتبط با اين موضوع را ببينيد : http://www.drfaryabi.blogspot.com/
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 5 فوريه 12:28 مراد بیگی جان !
    به جواب سوال که پرسیده اید ,
    آیا هیچ بیرق جمهوری های شوروی رنگ سیاه، سرخ و سبز را دارد!!!
    تا جایکه از جوابات بعضی از اعضای فدراسیو ن که گاهی خود را " عسکر " فدراسیو ن مینامند و گاهی " فدایی" و گاهی " عضو " و گاهی " طرفدار " !!! باید عرض شود که : بععله !!! ان کشور نامش ( مدنی تورکلر فدراسیون ) میباشد .!!! که در اینده قریب افغانستان را مانند پشاتین ... مطلب پشتون ها به اسا طیر یعنی کسانی که از قبر ها و از ورای مرز ها به شما الحام نموده اند , تسلیم خواهید نمود . و باز هم ما مردم بدبخت میمانیم و شهر های سوخته و جنگل های بر باد رفته . صغیرانء یتیم و زنان بیوه و مردان بی دست و پا . وگرنه از سال 1340 کوته سنگی را میرویس میدان نامیده اند ویا جمال مینه نام کدام قسمت دیگر کابل است . میرسد به خط دیورند که هر دو طرف پشاتین یعنی پشتونها نشسته اند . ولی باز هم بر ازادی خود از جنگ های صلیبی سلطان صلاح الین کشته زیاد داده اند , حالا پشتون دو طرف خط دیوراند از دست که میخواهند خود را ازاد سازند ؟ , معلوم نیست . جز دادود خان که میخواست به ابهای بحیره عرب غسل تمهید کند . دایزنگی .
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد5 فوريه 06:52, نويسنده: جوزجانی سلام به خواننده گان کابل پرس:
    قلیچ آغا آن چیز که فکر میکنی اشتباه است زیرا هدف شورای ترکتباران واضیح و روشن است. این عدالت خواهی ترکان اوغانستان است و حق مسلم هر انسان میباشد که از آزادی و خود ارادیت خود دفاع نماید.
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد5 فوريه 07:55, نويسنده: محمد خلف محمد گل مهمند این بار درچهره افغان بیسم، برای ازبین بردن تاریخ، فرهنگ، هویت وافتخارات مردمامن این سرزمین دست بکار شده است! هموطنان عزیز! شوونونیست های بر تری جوی قومی در زیر چتر دروغین دیموکراسی وآزادی، نهال تعصب وکینهء وافتراق را که محمد گل مهمند فاشیست با ازبین بردن افتخارات تاریخی ، فرهنگی وهویت مردمان این سرزمین در بین اقوام و ملیت های مختلف این خاک غرس نموده بود، اکنون بیشتر از پیش آبیاری نموده ومی خواهند آن را به ثمر برسانند. آیا عمل کرد های خاینانهء محمد گل مومند این با بای فاشیسم که برای ازبین بردن تاریخ فرهنگ وهویت مردمان این سر زمین انجام داده بود و نام جا ها ومناطق تاریخی وباستانی این خطه را که مبین هویت وتاریخ وفرهنگ غنی مردمان این مرز وبوم بود با زور سر برچه تغییر داده ونام های جعلی وساختگی زبان پشتوی قبیلهء خودرا جا گزین نمود که هیچگونه ارتباط وهمخوانی با نام های تاریخی وفرهنگی این جا ها ومناطق نه داشته است، کافی نیست که به عوض التیام بخشیدن زخم ها ورنج های مردم مظلوم بار دیگر به پاشیدن نمک بالای زخم های شان مبادرت می ورزید؟بسیار جا ها ومناطق این خاک را به نام این چند نفر محدود قبیلهء خویش از قبیل احمد خان ابدالی، میرویس خان و وزیر اکبر خان مسمی نموده اید کفایت نه می کند که هنوز هم چهرهء کرهء تان را به مردم روشن تر ساخته ودست به این گونه اعمال نا روا می زنید؟آیا این خاک فرزندان وشخصیت ها ودانشمندان همچون مولوی ها، فارابی ها، پور سینا ها ، ناصر خسرو ها ، رابعه ها، سنایی ها، جامی ها ،البیرونی ها، انصاری ها وده ها شخصیت های افتخار آفرین که حتی جهانیان به آن ها ارج نهاده واحترام قایل اند وزمانی این ها شهرهء آفاق بودند کم داشته که نام این جا ها و جاهای دیگر کشور ما به اسم آن ها مسمی شوند؟ چرا از مرکب جهالت قوم پرستی ویکه تازی پایین نه شده ودست ازین نوع اعمال خاینانه تان بر نه نمی داریدوبه حق وعدالت گردن نه می نهید؟
    درذیل لست نام قسمت از جاهاومناطق تاریخی وطن ماکه توسط محمد گل مومندی جبرآ به نام های پشتو تغییر داده شده است ونویسنده محترم آقای همایون بها از طریق رسانه ها آن را قبلآ به نشر رسانیده است، ذکر می نمایم:
    تغییر نام های تاریخی خراسان توسط محمد گل مهمند به نام های جدید:
    1 - سبزوار تاریخی به نام جعلی شندند در ولایت هرات.
    2 - فوشنگ که زادگاه طاهر فوشنگی بود به نام جعلی پشتون زرغون. در سمت شمال نام های جا های تاریخی را که محمد گل مهمندی به نام های جعلی پشتو تغییر داده است:
    1 - قریهء چهار باغ گلشن را به شنکی.
    2 - قله چه را به سپین کوت.
    3 - ینگی آرق به نوی کوت.
    4 - دکبرجین رابه شلخی.
    5 - نام هزار چقش رابه استول گی.
    6 - نام رحمت آباد را به جرگی.
    7 - نام یول بولدی را به لندی.
    8 - نام ده دراز را به غشی.
    9 - نام قوشتپه را به منگولی.
    10- نام سمر قندیان را به زرغون کوت.
    11- نام حصارک را به اوغز.
    12- نام چهار سنگ را به سلور تیگی.
    13- نام پلاس یوش را به زوزان.
    14- نام عباد را به دیره گی.
    15- نام چهلستون را به غندان.
    16- نام کودو خانه رابه باند گی.
    17- نام کشک عبدل را به بانده.
    18- نام کول انبوه را به منده تی.
    19- نام بهاءالدین که اسم پدر مولانا جلال الدین بلخی بود وبه افتخار وی نام گذاری شده بود، از طرف محمد گل مهمند خاین به شپوله تغییر داده شد. نام مناطق وجاهای را که در کابل تغییر داده اند قرار ذیل است:
    20- نام کوتهءسنگی را میر ویس میدان.
    21- نام ده بوری را به جمال مینه.
    22- نام بخشی ازشاه شهید وسیاه سنگ رابه سید نور محمد شاه مینه.
    23- نام ده افشار را به سپین کلی.
    24- نام قلعهء جرنیل را به خوشحال مینه.
    25- نام قسمت های زیادی از شهر کابل را که بنام های بازار ارگ،خیابان پل خشتی وغیره را بنام جادهء نادر پشتون تغییر نام دادند.
    26- ومنطقهء فواره های این محل راپشتونستان وات نامیدند.
    27- مکروریان اول را به نام نادر شاه مینه.
    28- ومنطقهء وسیع دیگری را وزیر اکبر خان مینه نام گذاری کردند. نام های این مناطق رانیز تغییر دادند:
    29- نام ایلمانی را به وچ ونه.
    30- نام سلطان خواجه را به میر وندی.
    31- نام باغ وراق را به حاجی کوت.
    32- نام زاموگان رابه کاکا کوت.
    33- نام بنگاله را به ورخی.
    34- نام آقتپه را به سپین کی.
    35- در شبرغان نام تخت سلطان را به شین کوت.
    36- نام حسن تابین رابه غزگی.
    37- در آقچه نام آقچه نمای را به بتی کوت.
    38- نام گومک صالح رابه بتی.
    39- نام بوینه قره را به شولگره.
    40- در سمنگان نام قریهءگل قشلاق را به جوغی.
    41- نام کته قشلاق را به جگه بانده.
    42- نام مینگ قشلاق رابه زندی کوت.
    43- نام لرغان را به کلای وزیر.
    44- نام جوی زندان را به جوی ژوندون.
    45- نام درهء زندان را به درهء ژوندون.
    46- در کندز نام بندر قزل قلعه را که قدامت تاریخی زیادی داشت به شیر خان بندر که یکی از حکمرانان پشتون در آن منطقه بود نام گذاری کردند.
    این بود تعداداز نام جاها ومحلات که متعصبین قبیله با پاک کردن نام های اصلی این جا هاو مناطق که دارای سوابق تاریخی و فرهنگی زیادی بود وبیان گر ،هویت وتاریخ مردمان آن جا ها ومناطق بود جبرآ ازبین بردند وبه عوض آن برای خود هویت واعتبار جعلی ساختندواکنون با دسایس جدید می خواهند بازهم همان راهء اسلاف جابر خودرا ادامه بدهند وبه این نوع فرهنگ ستیزی های ظالمانه و غاصبانه دست بزنند.به همهء هموطنان شریف ما لازم است تا با آگاهی از دسایس شوم این قوم پرستان فرهنگ ستیز اجازه ندهند تا این خاینین بیشتر ازین دست به تاراج فرهنگ وافتخارات تاریخی آنها بزنند. نام های افراد قبیله خودرا درین شهر ها و مناطق تحمیل نمایند.
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 5 فوريه 10:24, نويسنده: خان اصلی سید نور محمد شاه از سادات شیعه قندهار اس که رهبری قزلباش ها وفارس های شیعه قندهار را در جنگ های های ازادی بدست گرفته بود ولی قبیله او را هم ارام نگذاشته بود هزاران دسیسه را مثل خیانت و در دادن جنگ شیعه وسنی بر علیه او دامن زدند
    سید جمال الدین افغانی پشتون واز کنر نبوده او عالم بزرگ بود که به سمت وقبیله وخیل وتبار نمی چسپیدمثل مولانا بزگ بلخ که نه شرقی ونغربی نه از شمال ونه از جنوب نه از اب ونه اتش .. از همین رو نمیگفت که به فلان منطقه تعلق دارد واین کار او به دست قبیله دستاویز داده که اورا به کنر وپشتون پیوند بزنند این کار همان دزد تاریخ ودزد فرهنگی حبیبی( پته خزانه وامیر کرورو ملالی) حبیب اله رفیع یست .....
    یک سند بزبان پشتو از او در دست نیست او از خراسان بود وهست او سادات بود نه پشتون وزبان مادری اش نیز فارسی بودعلم امروز ثابت خواهد ساخت که او به کنر ارتباط داشت یاخیر ایا خون او با ده قبیله گمشده ارتباط دارد یاخیر
    سران قبیله کار های دیگری هم کرده
    مجید خان زابلی غلام انگریز ها ده پهلوی بانک ملی بانک دافغانستان را جور کرد دیگران شان
    بانک تجارت سوداگری را بنام پشتنی تجارتی(معلوم نشد که زن پشتون کدام تجارت راکرده بالای خوداش تجارت شده خرید وفروش شده تا بنانکی بنامش مسمی شود ایا زن ازبک وترکمن قالین باف است...)
    دواخانه های ما را به درملتون
    دبستان دبیرستان مدرسه ومکتب را به شونززی
    پرورشگاه را به روزانتون
    پیسه پول را به افغانی
    زایشگاه را به زیزنتون
    خانم را به میرمن
    اقا را به شاغلی
    مجلس عوام وعیان را ولسی جرگه مشرانوجرگه ...
    سردار وسر لشکر را بنام های غند مشر کندک مشر مشر مشر مشر....
    صندوق را به تول بکس
    خداوند را به سشتن تعالی روزی نان را به دودی .....
    بر خیزید ای نفرین گشتده گان خاک ای ...محکومید....
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد5 فوريه 12:36, نويسنده: تند باد این فدراسیون ترکتباران چیزی دیگری جز آله به دست پنجابی های کثیف پاکستانی نیست که میخواهند با دامن زدن به مسایل قومی ، لسانی و منطقویی آتش نفاق و برادر کشی را در بین افغانها دامن بزنند.
    شمابیات و موسسه او را سی آی ای مینامید ولی مطمئن باشید که بودجه ترکتباران و جبهه ملی شیطان الدین ربانی و امثال این چنین ادارات بوسیله پاکستانی ها ویا هم آخوند های ایرانی تمویل میشود.
    در مورد اینکه بیات را امریکایی ها تمویل میکنند یا نه من همینقدر میگویم که اگر مزدوری میکنید مزدور یک پنجابی و یا آخوند کثیف که فقط وطن تانرا نابود میکند نباش. بیات حد اقل چند نان خشک یا تر به این و یا آن هموطن تان میرساند.
    وسلام.
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد5 فوريه 16:22, نويسنده: توران فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان از حمایت کامل فرهنگیان و روشنفکران تورک افغانستان چه در داخل چه در داخل و چه در خارج برخوردار است. این حرکت خیلی مثبت و برای فاشیستان تکاندهنده و غیر قابل تحمل است. فعالیت این فدراسیون علیه تبعیض است و نمایاندن فرق میان آنکه ظلم میکند و آنکه علیه ظلم به په خاسته است. اهداف و برنامه هایش روشن است .مخالفت با فدراسیون مخالفت با تورکهای افغانستان است. چون این فدراسیون یک حزب و یا شاخه نبوده بلکه یک حرکت جمعی فرهنگی است. من به صفت یک تورک افغانستان کار های فدراسیون را میستایم و دشمنانش را زبون میخواهم. پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 6 فوريه 03:25 توران !
    ما به دانشمندی , دنیاداری و جهانبینی شما به سطح افغانستان و دنیا اعتبار نداریم . بهتر است مشکلات خود را به مسولین احزاب سیاسی که در قطغن فعال هستند در میان بگزارید . ورنه اگر از طریق دولت میخواهید اقدام کنید " اق مراد " را با دوستم و عطا دور یک میز بنشانید , مشکل شما حل خواهد شد . ( حرکت جمعی و فرهنگی ) به درد راه پیمایی ها و تظاهرات سرک و کوچه میخورد . مشکل اساسی جوانان تورکان را حل کرده نمیتوانند . کسانی که اسم های سرک های شهر شما را تبدیل میکنند قوی تر از ان هستند که شما فکر میکنید . برای معلومات مزید باید عرض کنم که : انهای که دست به این اقدام زده اند قوای" ناتو " و " سی آی ا " امریکا است که طلبان را مکلف به این کار کرده اند . مانند دفعه قبل این بار طلبان تعداشان کم نیست . دو میلیون طالبء تازه نفس مامور تغیر قطغن به پشتونستان شده است . امیدوارم پای تان را از گلم تان بیرون نکنید . سلامونه , هزار بز .
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    لوحه های اوغان بیسور را باید در نشیمن گاه این شرکت میخ کنید!5 فوريه 18:22, نويسنده: خلیفه بیات شناس با سلام و احترام به همه
    سالها قبل کاکایم (که خداوند رحمتش کناد) در ولایت هلمند به صفت خزانه دار در یکی از ریاست خانه ها وظیفه داشت.
    روزی بر حسب تصادف یک سگ عقب پشک را گرفته و او را مجبور به بالاشدن روی درختی میکند که در عقب کلکین دفتر آنها بوده... سگ به شدت "عو!، عو!" مینموده و پشک نیز بیچاره از ترسش "میو!، میو!" میکرده...
    یکی از همکاران کاکایم که پشتون بوده برای تمسخر کاکایم از وی پرسیده که، "خزانه دار صاحب! همی سگ و پشک چی میگند؟!"
    کاکایم که یک انسان حاضر جواب و طنز پرداز بود در جواب وی گفته: "ولا چه بگویم؟! اگر خفه نشوید، پشک به سگ میگوید: خرڅلاو!؟، خرڅلاو!؟ ولی سگ در جوابش میگوید: یه!، یه!"
    خوب امید که دوستان یک کمی تبسم کرده باشند... اگر من بجای مردم سمت شمال میبودم، شبانه با یک مارتول تمامئ لوحه های (اوغان بیسور) را به نشیمن گاه این شرکت دزد و بی حیا میخ میکردم.
    سردار داود دیوانه با مومند بی ناموس، بسیار کوشش کردند تا نام شهر لشکرگاه را به نواب شهر تبدیل کنند که بفضل خداوند (ج) و کوشش مردم ناکام شدند، حالا نیز اگر مردم بخواهند به آسانی میتوانند نوکر سی آی ای (خلیفه بیات) را با برنامه های امریکایی اش یکجا به واشنگتن بفرستند.
    ایزد متعال این جاسوس های بی حیا را بشرماند!
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد5 فوريه 18:54 رادیو را به ( غژ دبلی ) تبد یل نمودند . پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 6 فوريه 07:22 سرزمین جوزجان در معرض انتقام بی امان قبیله سالاران
    اداره فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان
    از گذ شته های دور تا امروز اگر از مراجعه به جنایات تاریخی صورت گرفته در سده های اخیر، برعلیه باشندگان مظلوم مناطق شمال کشورکه روز گاری نه چندان دور مسما به تورکستان بود وجوزجانان کنونی بخشی از آن است، درین جا صرف نظرمیکنیم. وفریاد های استخوان سوز خود را از جنایات انجام شده در مقاطع تاریخی همین چند دهۀ اخیر، برعلیه این مردم و این سرزمین بلند میکنیم، که بخشی ازعاملین جنایات در آن مقاطع هنوزهم در قید حیات اند و بی هیچ پاسخی در برابر اعمال وجنایات خود امرار حیات مینمایند.
    هنوزهم شیار خون های پاک دهاقین مظلوم سرپل و جوزجان که خرمن هستی آنان یکجا با خرمن های حاصلات زمین ایشان توسط کمال الدین اسحاق زی و خانواده اش با حمایۀ مستقیم ظاهرشاه و وابستگان دربارش آتش زده شد و خاکستر گردید ازگسترۀ این خاک و این جغرافیای مقهور قهر نا خدایان زشتی وسیاه روزی پاک نه گردیده و طنین ناله های سوختم، سوختم دهاقین مظلوم اوزبیگ که بالای زمین موروثی وشخصی خود یکجا با حاصل یکسالۀ گندم آن زنده به آتش کشیده شدند وخاکستر گردیدند تا روز حشر بلند است. قاتلین آنان تا اکنون هم زنده و حامیان آن افتخار لقب بابای اوزبیگ سوز را با خود حمل میکنند که نه کدام مرجعی به نام حمایه ازحقوق بشر اشارۀ انگشتی به سوی آنان نموده ونه هم دادگاهی قادر به محاکمۀ انان شده و فریاد های مظلومانۀ وارثین مظلوم آنان تا به امروز نه گوش شنوائی دارد ونه هم مرجع بازخواست گری، وشک نیست که روزی هم به افتخار این اوزبیگ سوزی ددمنشانۀ خود مفتخر به لقب بابائی قبیلۀ خود که هم اکنون شده اند، نام شهر وبازاری ویا هم مسجد ومدرسه ویا درمانگاهی در مناطق اوزبیگ نشین کشور، بگونۀ زخم ابدی در پیکر خلق مظلوم وقهرمان اوزبیگ وتحقیر ماندگار فرزندان ایشان درآینده ها، مسما به نام آن ددان آدم سوز وآدم خور شود. چنانچه هم اکنون اینکارجریان دارد ونام کسانی چون میرویس خان، احمد خان و وزیر محمد اکبر خان وغیره را که تا هنوزخود قبایل پشتون هم بصورت یک پارچه به زعیم و رهبر بودن آنان باور ندارند و کسی از آنان غلزائی وکسی دیگرهم ابدالی است وهر یک هم متهم به قتل وجنایت در برابرمردمان همد یگراست، چه رسد به غیر پشتونها که هیچ نوع تعلقی باایشان ندارند، با نامگذاری بالای کوچه ها ومحلات عمده و اساسی شهر شبرغان درحال عملی نمودن اند. مسلما که این اقدام نه هم اول کارا ست ونه هم آخر کار ودامنۀ آن تا آنجا که ممکن باشد، با هدف امحای مادی ومعنوی غیر پشتون ها، طبق برنامۀ تدوین شدۀ قبلی محافل حاکمۀ شئونیستی ادامه خواهد یافت، مگراینکه مردم ما با آگاهی واقدام به موقع جلو آنرا سد نمایند. اگرهجوم وحشیانه قبایلی را که با حمایۀ ارتش پاکستان، تحت نام ننگین طالب، این زشت ترین مظهر بربریت وتمدن ستیزی درجهان امروز، با هدف نا مقدس پاک سازی این مناطق از باشندگان بومی الاصل اوزبیگ، ترکمن، ایماق، تاتار، قرغیز، قزاق، قیزیلباش، تاجیک وهزارۀ آن، با قتل عام وحشیانۀ زن ومرد، خورد وبزرگ، پیر و جوان وحتی حیوانات اهلی وخانگی این حدود جغرافیاوی عملی گردید وتلاشهای آشکار و بی پردۀ آنها، هم اکنون با حمایت های آشکار و پنهان منابع استخباراتی پاکستان وانگلستان وبعضی کشور های دیگر ادامه دارد بدان علاوه نمائیم، دورنما را در رابطه با مسألۀ موجودیت شرافتمندانۀ اقوام وملیت های غیرپشتون علی الخصوص تورکهای ساکن درین کشور، با داشتن حقوق برابر زیستن و برخورداری از فرهنگ و زبان وحفظ افتخارات تاریخی خویشتن، چندان هم سهل وساده نمی بینیم. این حقیقت را ما زمانی بهتر میتوانیم پرده برداری نمائیم که یکبار دیگر عروج دوبارۀ شوونیسم را که تصور می رفت، شاید ازحوادث زمان و سیه روزی های دوران طی سه دهۀ اخیر که هیچ کسی از مصائب آن بی بهره نماند، چیز هائی از انسانی زیستن وبا هم زیستن درین کشور کثیر الملیة را آموخته باشد، به بررسی میگیریم وبا درد واندوه در می یا بیم که برای عاملین گمراه وعظمت طلب قبیله گرا که با سخت جانی، خلق پشتون را نیز به گروگان های تحمیق شده واستحمار شدۀ خود مبدل نموده اند، هیچ موضوعی به جز از حکومت کردن و در اسارت گرفتن مردم این سرزمین در مجموع مطرح نیست، پیشه کردن سیاست های عظمت طلبی خطرناکترین وسیلۀ استعمال پشتونها برعلیه دیگر باشندگان کشور است که مسئولیت مبارزه برعلیه آن قبل از همه با روشنفکران واقعی پشتون است که باید صادقانه انجام دهند تا هم خلق پشتون وهم خلق های دیگر را از مصیبت این هیولای وحشتناک نجات دهند. با رسیدن دوبارۀ شوونیسم درکسوت دیموکرات های صادر شده از امریکا وغرب بر اریکۀ قدرت و آشکارشدن تیم افغان ملتی ها وحواریون آن درعرصۀ سیاسی کشور که توسط استخبارات امریکا رهبری میگردیدند، ما میبینیم که اگر دنیا هزار بار زیر و رو شود از گیاه شئونیسم قبیله گرا به جز از قبیله پرستی وحاکمیت طلبی به قیمت همه چیزحتی وطن وشرف وطن چیز دیگری حاصل نمیشود وهدف آن همان است که روزی امیرعبدا لرحمان نهال آنرا غرس و بعداً توسط نادر وخانوادۀ او یکجا با عناصری از قبیل محمد گل مهمند، شیر خان ناصری، علی احمد پوپل، قیوم وردک وغیره آبیاری گردید و میوۀ منحوس آن در وجود باند احیای استبداد دیروز به بار نشست که هدف آن همانا تبد یل کردن سرتاسر کشور به محل سکونت یک قوم ونابود سازی دیگر اقوام وملیت های کشور است وبس!!! استقرار دوبارۀ همین حاکمیت منحوس است که حوادث بغلان وجوزجان را یکی بعد دیگری برای مردم ما به ارمغان میآورد وهنوزهم پژواک خشمگین مسلسل های دژخیمان فاشیست افغان ملتی که دیروز باشندگان دادخواه ومظلوم جوزجانان را به جرم اعتراض در برابر بیدادگریها و ددمنشی های جمعه خان جلاد به شیوه وسبک کله منار سازی عبدالرحمان خانی تیرباران وبخاک وخون کشانیدند، درگوش ها طنین انداز است. ومادران آن شهدای گلگون کفن و فرزندان یتیم آن فریاد گران ضد بیداد گری و تازه عروسان آن قهرمانان جان بکف با یاد وخاطرۀ انتقام آن شهدای مظلوم سیه پوشان ابدی تاریخ اند. اما جلادان از خون آشامی سیری ندارند وقربانیان اسیردرچنگال های شوم وبی رحم خود را تا آنجائیکه مقدور باشد در معرض تجاوز و تحقیر قرار میدهند تا امیال سادیستی خود را به هر نحوی که ممکن باشد ارضا نمایند. چنانچه هم اکنون ما بازهم شاهد آن هستیم که لشکر سیاه قبیله پرستان از یک جبهۀ دیگر خاک این مرز وبوم را یکجا با انسان های مسکون در آن آماج حملات خود قرار داده و با تحمیل نام های قبیله سالاران متوفی خود در نامگذاری های جدید محلات و مناطق مسکونی غیرپشتونها در مناطق شمال کشور، در حال عملی نمودن اهداف و پلان های استراتیژیکی شوونیستی خود، با استفاده از شیوه و نیرنگ نامگذاری و اندکس سازی گویا مدرن اند. وچه بسا که درین بازی های ماهرانه ومغرضانه از کمک های معامله گران محلی نیزبهره میبرند. همانند اینکه همین امروز در نامگذاری و اندکس سازی راه ها ومحلات شهر شبرغان از کمک های شرکت افغان بیسیم وبنیاد بیات استفاده برده و گفته میشود که توافق شهر دار و نمایندگان شورای ولایتی آن ولایت را هم با هر حیله ونیرنگی که ممکن بوده بدست آورده اند. نمایندگان منتخب مردم جوزجان ودیگر ولایات تورک نشین هم که در پارلمان تا اکنون خاموش اند که این خود میتواند علامۀ رضا ویا تطمیع باشد !!!!!! به هر حالت: عظمت طلبان یکبار دیگر با پیروی از شیوه های محمد گل مهمند ودیگر قبیله سالاران بی رحم ومحیل که روزگاری باتحمیل نامگذاری های پشتو همانند پشتون کوت، افغان کوت، پشتون زرغون، شیندند، تورغندی وغیره به عوض نام های اصیل بومی وتاریخی درمناطق غیر پشتون ها چون هرات و میمنه و دیگر ولایات کشور آرزوی پشتونیزه کردن کشور را داشتند.این کار را از طریق محروم سازی فرزندان اصیل این مرز وبوم از آشنائی به نامهای بومی وتاریخی محلات زادگاهی وشخصیتهای نام آور وافتخارآفرین مرتبط با قوم و قبیلۀ خود ایشان در گذشته و امروز بودند، امروز نیز مصمم بدان اند که فرزندان ما را با پذیرش نام های آبا واجداد غاصبین حق وحقوق مردم ما بالای محلات، چهار راه ها، بازارها، پارک ها، بنادر، مدارس ومکاتب، دانشگاه ها، پل ها، میادین، شهر وروستای زادگاه خود با گذشت زمان مجبور به فراموش نمودن افتخارات انسانی وریشه های تاریخی ومردمی خود درین کشور سازند. و فرزندان ما در فردا های زندگی فراموش نمایند که نام اصلی وتاریخی محلات زیست شان چی بود و کدام شخصیت ها ی بزرگ علمی و فرهنگی ویا هم مبارزین راه آزادی وعدالت در این محلات و مرزوبوم ها زیسته اند که بدان افتخار نمایند. البته این دیگر اوج فاجعه و انتهای عطش انتقام است، در برابر یک ملیت و قومی که قیام های حق طلبانه و ظلمت ستیزانۀ رستاخیزی آنها در واپسین دورهای سیاه تاریخ کشور، منجر به سرنگونی مقطعی شئونیسم وحاکمیت تک ملیتی قبیله سالاران درین سرزمین گردید و آنها با وجود داشتن تاریخ انباشته از افتخارات بی نظیر وشخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی نامداری چون ظهیرفاریابی، میرعلیشیرنوائی، مولانا جلال الدین محمد بلخی، میرزا عبدالقادر بیدل، ظهرالدین محمد بابر، مخدومقلی فراغی، ابونصر فارابی، شمس تبریزی، گوهر شاد بیگم، بایسنقرمرزا، نادره بیگم، شیبان خان، سلطان حسین بایقرا، سلطان سنجر، ملک شاه سلجوقی، سلطان محمود غزنوی . . . وغیره که تعدادآنها به هزاران میرسد، مجبور به پذیرش نام شخصیت های پشتون در تبادله با نام های اصیل وباستانی سرزمین خود شوند. این خود انتقامی است از تورکان معاصر کشور که بعد از سقوط دولت داکتر نجیب الله بهترین نمونه های همزیستی با همگان را به نمایش گذاشتند و دوشادوش با دیگر باشندگان بومی شمال کشور برعلیه اشغالگران پاکستانی ومزدوران طالب آنها تا آخرین رمق مقاومت نمودند وبالآخره در همدستی با نیروهای ائتلاف بین المللی در مبارزه برعلیه تروریسم، کشور را از لوث طالبان وپاکستانی ها پاکسازی و آرزوی احیای کشوری واحد باداشتن نهاد های دولتی واقعاً دیموکراتیکی را داشتند که در متن آن جای وشرایط زندگی برای هیچکسی درهیچ گوشۀ از کشور تنگ نباشد. افسوس که چنین نه شد و حاکمیت طلبان شئونیستی با فریب دادن بعضی حلقات دیگر، خونبهای هزاران انسان این سرزمین را به یغما بردند و امروز آن طالب قصاب پیشه که مردم آنرا از در بیرون نموده بودند وجای آن گورستان تاریخ بود، بار دیگر از دریچه وارد عرصۀ حیات جامعۀ ما میشود و این بلا کشیدگان تاریخ یکباردیگر هست و بود انسانی خویشتن را درحال باج دادن در ازای گناهان ناکرده وسربازی های انجام دادۀ خود در راه آزادی وعدالت درین کشور میبینند. این اوج فاجعه است ولی وقوع فاجعه را نمیتوان با خاموشی وتسلیم مانع شد و نقد برابر زیستن را که حق ماست به سادگی تصاحب نمود. البته این امر شامل حال و سرنوشت محض مردم جوزجان وفاریاب وسرپل نیست وپای شئونیسم تا هرجا که یاری دهد از پا نخواهد نشست مگر اینکه اتحاد سرتاسری مظلومین، این هیولای وحشتناک بربریت را جلو گیرد وهمه باهم به حقی که مستحق داشتن آنیم یعنی برابر زیستن وانسانی زیستن نایل گردیم. به امید حرکت رستاخیزی سرتاسری همه مردم خصوصاً قلم بدستان کشور برعلیه این پدیدۀ شوم ومنحوس تاریخ که خواهان غصب حقوق انسانی باشندگان این سرزمین در خانه وکاشانۀ اجدادی وآبائی خود ایشان است.
    از طرف اداره فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان
    www.ffta1.com
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد6 فوريه 03:50 به تایید آنچه برادر عزیز ما تند باد نوشته اند من به عنوان یک تبعه افغان که شاهد ظلم های غیر انسانی آخوند ها و فارس های فاشیست در ایران درمقابل افغانی ها بوده ام میخواهم به شما عزیزان یاد آور شوم که ایران از یکسو جو بی اتفاقی را در افغانستان عزیز ما چاق میکند ولی خودشان حقوق ابتدایی ترک ها، آذری ها، کرد ها ، عرب ها و بلوچ ها با بی رحمی تمام زیر پاه میکنند. فاشیست های فارس میخواهند بوسیله یکعده جوان خون گرم نفاق قومی و ملی را در افغانستان دامن بزنند.
    شما این سایت را باز کنید تا ببینید که در خود ایران بر علیه مردمان ترک و غیر فارس چه میگذرد. ولی همین فارسهای نابکار از عدالت در افغانستان داد میزنند.
    http://www.turkiran.com
    جوزجان یک ولایت افغانستان است و احمد شاه ابدالی ، میرویس هوتکی ، وزیر اکبر خان جز از شخصیت های تاریخی در پهلوی دیگر شخصیت ها اند و نباید در مقابل شان حساسیت نشان داده شود. در غیر آن وحدت ملی و عدالت اجتماعی را که ما از آن داد میزنیم خود زیر پاه میکنیم.
    به نیرنگ های یک گروه فاشیست تاجک که از طریق فاشیست های فارس حمایه میشوند تن در ندهید. ایشان فقط فروخته شده های هستند که دساتیر سیاف وهابی را در گذشته عملی کردند وامروز مانند سگهای از بند گریخته بدون در نظر داشت عواقب اعمال شیطانی شان دست به هر گند میزنند.
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد 6 فوريه 08:39 سلام به همکاران سایت وزین کابل پرس
    برادر محترمیکه به تأیید آقای تند باد نوشتند، من فکر میکنم که در نوشته های ایشان بسیار گپ های نادرست وجود دارد، در حالیکه ایشان از تلف شدن حق ترک ها در ایران سخن زدند و بعداً بدگویی تاجیکان را کردند که من بسیار متأثر شدم. برادر محترم! من یک ترک هستم و تمام هستی خود را فدای احیای جایگاه مناسب خلق ترک افغانستان در پهلوی دیگر اقوام مینمایم، ولی با فرموده شما جداً مخالف هستم، پشتون، ترک و تاجیک ( البته که هزاره مربوط ترکتبار افغانستان هست ) و دیگر اقوام افغانستان میوه های یک باغ هستند باید هویت همدیگر را بپذیرند و هیچ کسی تفوق طلبی نکند. شما سخت اشتباه میکنید که میگویید ( جوزجان یک ولایت افغانستان است و احمد شاه ابدالی ، میرویس هوتکی ، وزیر اکبر خان جز از شخصیت های تاریخی در پهلوی دیگر شخصیت ها اند و نباید در مقابل شان حساسیت نشان داده شود. ) آیا ممکن است که یک والی ازبک ویا قومندان پولیس تاجیک ویا هزاره در قندهار ایفای وظیفه بکند!!! آیا ممکن است که یک چهار راهی بنام های نوایی، مختوم، حافظ، بیدل، مولانا، بابر، تیمور، غزنوی، و ........ در هلمند ویا قندهار نامگذاری شود!!! مسلماً چنین چیزی ممکن نیست، اما باید که همه اقوام افغانستان باهم برادر ولی برابر زیست نمایند. شما درحالیکه از حقوق ترک ها طرفداری میکنید و تاجیکها را دشنام میدهید، این کار درستی نیست. من معتقد هستم که حتی برادران پشتون به صفت یک قوم به نسبت اینکه حکمرانان ظالم و مستبد افغانستان از قوم پشتون بودند، نباید طرف نظر خصمانه قرار بگیرند بلکه توجه جامعه پشتون به این واقعیت جلب شود که حاکمان ظالم و مستبد درحالیکه از نام آنها تجارت کرده است، به حق آنها نیز خیانت کرده است، دو ونیم قرن است که حکومت به دست اشخاص برخاسته از قوم پشتون است ولی زندگی قوم پشتون به مراتب بدتر از هر قوم دیگر است.
    زنده باشید، توره میمندی عضو فدراسیون فرهنگی ترکان افغانستان
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد6 فوريه 06:02 شما را بخدا هر کيکه هرچه که در توان دارد مانع اين عمل کثيف اولاده های مومندها و ابدالی ها و باباها وخانهای دو سره شوند اگرنه فيصد کمی که از تاريخ وفرهنگ غنی ما اقوام غير اوغان بجا مانده آنها را هم نابود ميسازند. ياالله دست به کارشويد. پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد6 فوريه 09:59, نويسنده: شهاب به جواب چرند نویس که هزیان های تندباد راتایید نموده و خودش بیچاره اقلآ جرات نوشتن نام خودرا هم نداشته است! باید بگویم گذشتگان تان آن قدر ظلم،جنایت ،خیانت، نیرنگ، حیله، دروغ ، فریب و قرآن مهر کردن های دروغین را درحق همه اقوام ساکن این کشور روا داشته اند که حالا شما وامثال شمااگر هزار بار قرآن هم بخورید وبخواهیید دربین اقوام مظلوم این سر زمین با یاوه گویی های بی اساس ودور از منطق خویش تفرقه ایجاد نماید مووفق نه خواهید شد. مطمین باشید که مردم ازین بیشتر به گفتار شما توجه نه می کنند بلکه اعمال تان را ملاک قضاوت خویش قرار می دهند.ملیت هاواقوام مظلوم این سر زمین به جزاز بر قراری عدالت وختم زور گویی وبرتری جویی های قومی ومنطقه یی برابری و برادری وانسان وار زیستن که حق طبیعی هر انسان است چیزی بیشتری، نه می خواهند. شما حتی به همین حد اقل داشتن حق طبیعی انسانی، انسان های این خاک وقعی نه گذاشته ومثل دورهء های زمامداران جابر وظالم تان با مردم برخورد می نمایید. به امید روزیکه به هوش بیایید و به حرف حق تسلیم شوید وبیشتر ازین سبب بد بختی، مردم این کشور نه گردید. پاسخ شما به اين نقد و نظر
    خونبهای جوانان شبرغان با تسمیه شوارع شهر بنام ابدالی ها و هوتک ها پرداخته شد6 فوريه 10:09, نويسنده: کوهستانی من میخواهم چند سطری به جواب توره میمندی بنویسم که میگوید عضو این فدراسیون نفاق افگنان هم است.
    اول اینکه شما با وصف عضویت در یک فدراسیون به اصطلاح فرهنگی ندانسته اید که آقای تند باد تمام تاجکها را نه بلکه فقط آنعده فروخته شده گان تاجک را خطاب قرار داده که مانند گودی های کوکی به ساز فاشیست های فارس میرقصند.
    دوم اینکه او میگوید که حساسیت نشاندادن و جوزجان را از نوایی و قندهار را از میرویس هوتکی کردن خود عملی است که شما خود آنرا انتقاد میکنید.
    افغانستان کشور همه است و والی قندهار اگر یک ازبک باشد یا تاجک ، اگر هزاره باشد یا بلوچ و یا پشتون دردی را دوا نمیکند. مهم این است که اهل کار باشد و به مردم محل خدمت کند. این است ملاک خوبی و توانایی نه قومیت .
    ما باید تمام شخصیت های کشور را قدر کنیم و این کاری است که باید صورت بگیرد ولی نه با تهدید با تخریب و پاشاندن تخم نفاق طوریکه یکعده اینجا میخواهند تحت نام همین نامگذاری جاده های جوزجان آنرا دامن زنند.
    پاسخ شما به اين نقد و نظر
  • بازگشت به صفحه اصلی
  •